Provkonstruktion
Årskurs: 1a2
Ämne: Historia
Tema: Kalla krigets strategier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll för ämnet historia och berör följande delar:
- “Kalla kriget och dess konsekvenser för världens utveckling”
- “Teknologins och den mänskliga faktorns betydelse för krig och krigföring”
- “Krigets evolution och olika krigsstrategier”
Kunskapskrav
Provet kommer att bedöma kunskapskraven kopplade till följande områden:
- “Eleven kan redogöra för centrala händelser, personer och ideologier i historien.”
- “Eleven kan göra jämförelser och analyser mellan olika historiska förhållanden och händelser.”
- “Eleven kan formulera argumenterande texter och resonera kring historia i relation till nutiden.”
Prov
Faktafrågor
- Vad var syftet med NATO:s skapande under Kalla kriget?
A) Att motverka Sovjetunionens expansion
B) Att främja demokratiska rörelser
C) Att minska vapenarsenaler
D) Att stärka FN:s roll - Vilken typ av stridsfordon blev vanligast under Kalla kriget?
A) Tungbomber
B) Stridsvagnar
C) Segelflygplan
D) Ubåtar - Vilket land använde cyberkrigföring först i stor skala?
A) USA
B) Sovjetunionen
C) Storbritannien
D) Frankrike - Vad kännetecknar asymmetrisk krigföring?
A) Jämnstora arméer
B) Ojämlik maktbalans
C) Traditionella stridslinjer
D) Högteknologisk utrustning - Vilken funktion hade M.A.D. (Mutually Assured Destruction) under Kalla kriget?
A) Att uppmuntra nedrustning
B) Att förespråka fredliga förhandlingar
C) Att avskräcka kärnvapenkrig
D) Att öka vapentillverkningen - Vad var en av de främsta målen för Sovjetunionens strategi?
A) Expansionspolitik
B) Nedrustning
C) Globalisering
D) Demokratisering - Vilket av följande påståenden stämmer om den moderna stridskonsten?
A) Den baseras bara på traditionella metoder
B) Den integrerar teknologi och taktik
C) Den förlitar sig på enbart manuell strid
D) Den ignorerar luftstyrkans påverkan - Vilket av följande innebär “proxykrig”?
A) Direkt konfrontation med kärnvapen
B) Indirekt stöd till konflikter genom stöttande länder
C) Interna strider inom ett nation
D) Fredsförhandlingar mellan stater - Vilken typ av krigföring betonar attacker mot civila infrastrukturer?
A) Konventionell krigföring
B) Asymmetrisk krigföring
C) Strategisk krigföring
D) Humanitär intervention - Vad kännetecknar den kalla krigets rymdkapplöpning?
A) Våldsam invasioner
B) Tävlan om teknologisk överlägsenhet
C) Nedrustning av kärnvapen
D) Samarbetsavtal mellan stater
Resonerande frågor
- Diskutera hur Kalla kriget formade moderna krigstekniker och strategier.
(Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera historiska detaljer och dra paralleller till nutiden.) - Utvärdera effekten av cyberkrigföring i dagens konflikter jämfört med Kalla kriget.
(Eleverna får möjlighet att jämföra och contrast olika typer av krigföring.) - Beskriv hur konceptet av M.A.D. påverkade internationella relationer under Kalla kriget.
(Denna fråga testar förmågan att förstå komplexa relationer och strategiska tankesätt.) - Analysera skillnaderna mellan konventionell och asymmetrisk krigföring.
(Eleverna får visa sin förståelse för olika stridsmetoder och deras konsekvenser.) - Diskutera varför det är viktigt att förstå historia för att kunna tolka dagens globala konflikter.
(Syftet med denna fråga är att uppmuntra kritiskt tänkande och applicering av historiska perspektiv.)
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng vardera, och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
- För betyget E krävs minst 8 poäng.
- För betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
Eleverna måste även uppvisa djupare förståelse och analysera begrepp i de resonerande frågorna för att nå de högre betygsnivåerna.