Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Kalla kriget och dess globala påverkan
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kalla krigets orsaker, centrala händelser och dess globala påverkan, samt förmåga att analysera och diskutera dess konsekvenser för dagens samhälle och internationella relationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska belysa kalla kriget, dess orsaker, centrala händelser och konsekvenser, samt dess påverkan på internationella relationer och globala politiska strukturer. Fokus ligger på hur kalla kriget formade ideologier, konflikter och samarbeten genom att studera både Öst- och Västblockets strategier och deras inverkan på 1900-talet och senare.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för orsakerna till kalla kriget samt viktiga händelser under perioden. Eleven kan diskutera och analysera kalla krigets konsekvenser för världen och hur dess arv fortfarande påverkar dagens samhälle och internationella relationer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken händelse markerade starten på kalla kriget?
A) Berlinmuren
B) Koreakriget
C) **Det är en ideologisk konflikt**
D) Vietnamkriget
2. Vilken ideologi representerade USA under kalla kriget?
A) Socialism
B) **Kapitalism**
C) Kommunism
D) Fascism
3. Vilket år inträffade kubakrisen?
A) 1961
B) **1962**
C) 1965
D) 1969
4. Vilken av följande organisationer bildades som en reaktion på kalla kriget?
A) FN
B) **NATO**
C) EU
D) OAU
5. Vad var syftet med Berlinblockaden?
A) Att skydda Berlin
B) **Att isolera Västberlin**
C) Att förinta östtyska medborgare
D) Att få makt i östeuropa
6. Vilken supermakt stödde Nordvietnam under Vietnamkriget?
A) USA
B) **Sovjetunionen**
C) Frankrike
D) Kina
7. Vilket land var en del av Warszawapakten?
A) **Polen**
B) Sverige
C) Italien
D) Storbritannien
8. Vilken typ av krigföring syftade kalla kriget på när det kom till stödet för andra länder?
A) **Proxys**
B) Direkt konflikt
C) Diplomati
D) Ekonomisk strategi
9. Vilken händelse ledde till en ökad spänning mellan USA och Sovjetunionen under 1960-talet?
A) Österrikiska krisen
B) **Kubakrisen**
C) Tungt vattenfabriken i Norge
D) Berlinblockaden
10. Vad handlade avkoloniseringen i Afrika om under kalla kriget?
A) **Självständighet från europeiska kolonialmakter**
B) Ökad kolonialism
C) Integrering av kolonier i Europa
D) Den sovjetiska invasionen av Afghanistan
11. Vad var en av konsekvenserna av kalla kriget för landets politiska struktur?
A) Inga förändringar
B) **Ökning av militär allians och internationella organisationer**
C) Läkande av relationer
D) Ingen påverkning alls
12. Vilket av följande påståenden är sant angående kärnvapen under kalla kriget?
A) De användes i strid
B) **De fungerade som en avskräckande faktor**
C) De förlorade sin betydelse
D) De stoppade krig
13. Vad handlade det kalla kriget om?
A) **Maktbalans mellan USA och Sovjetunionen**
B) Strid om kolonier
C) En global världsregering
D) Ingenting viktigt
14. När föll Berlinmuren?
A) **1989**
B) 1991
C) 1985
D) 1994
15. Hur påverkade kalla kriget Latinamerika?
A) **Genom stöd för anti-kommunistiska regimer**
B) Ingen påverkan
C) Genom direkt intergering av USA
D) Genom militär avspänning
Resonerande frågor
1. Diskutera hur kalla kriget skapade nya konflikter i världen. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över kalla krigets globala påverkan.
2. Analysera hur ideologiska skillnader mellan öst och väst formade internationella relationer under kalla kriget. Här kan eleverna visa sin förmåga att kritiskt granska olika perspektiv.
3. Reflektera över hur händelser från kalla kriget fortfarande påverkar dagens geopolitiska situation. Frågan ger elever möjlighet att koppla historiska händelser till nutida frågor.
4. Beskriv hur kärnvapen bidrog till att forma den globala säkerhetsstrukturen under kalla kriget. Denna fråga ger djupgående analysmöjligheter.
5. Hur skulle världens karta se ut utan kalla krigets påverkan? En kreativ fråga som uppmuntrar eleverna att tänka på alternativ historia.
6. Diskutera de mänskliga kostnaderna av kalla kriget. Denna aspekt ger en humanistisk synvinkel på historiska händelser.
7. Hur skulle du beskriva den roll massmedia spelade under kalla kriget? Frågan möjliggör analys av medielandskapet och dess påverkan på opinionen.
8. Utvärdera betydelsen av avkoloniseringen i samband med kalla kriget. Här kan eleverna koppla samman de två fenomenen och deras konsekvenser.
Bedömning
Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). De resonerande frågorna ger sammanlagt 8 poäng (1 poäng per fråga, bland annat för djup och evidens). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng måste komma från de resonerande frågorna), och för betyg A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng måste komma från de resonerande frågorna).