Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Kolonialism och imperialism under 1800-talet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för kolonialismens och imperialismens framväxt under 1800-talet, samt dess konsekvenser för både kolonialmakter och de länder som blev koloniserade.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska belysa kolonialismens och imperialismens framväxt under 1800-talet, med fokus på de ekonomiska, politiska och sociala aspekterna av dessa fenomen. Det innefattar en analys av hur västerländska makter utvidgade sina imperier, de konsekvenser detta hade för de koloniserade folken och hur dessa händelser har påverkat vår globala värld idag.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för kolonialismens och imperialismens uppkomst och utveckling, samt deras konsekvenser för både kolonialmakter och koloniserade länder. Eleven kan ge exempel på centralhistoriska händelser och rörelser och diskutera deras betydelse för den moderna världen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket land var den främsta kolonialmakten i Indien under 1800-talet?
A) Frankrike
B) Tyskland
C) Belgien
D) Storbritannien
2. Vad var en huvudsaklig orsak till kolonialismen under 1800-talet?
A) Mänskliga rättigheter
B) Ekonomiska behov
C) Utbildning
D) Miljöskydd
3. Vilken konferens reglerade de europeiska stormakternas anspråk på Afrika?
A) Parisavtalet
B) Ockupationskonferensen
C) Berlinkonferensen
D) Fredskonferensen
4. Vilket av följande var en konsekvens av kolonialismen?
A) Självständighet hos kolonialmakterna
B) Resursutnyttjande
C) Förbättrad infrastruktur i kolonialmakterna
D) Minskat behov av arbetskraft
5. Vilken kolonialmakt var känd för sina stora territorier i Afrika?
A) Nederländerna
B) Spanien
C) Frankrike
D) Portugal
6. Vilken av följande ledde till både motstånd och förändringar i koloniserade samhällen?
A) Kulturutbyte
B) Kolonial politik
C) Internationellt samarbete
D) Teknologisk utveckling
7. Vilket av följande påstående är korrekt angående kolonialmakternas motiv?
A) Global fred
B) Ekonomiska vinster
C) Religiös spridning
D) Utbildning
8. Vilket av följande länder var mest aktivt i kolonialiseringen av Kongo?
A) Storbritannien
B) Belgien
C) Frankrike
D) Portugal
9. Vilken av följande begrepp bäst beskriver den europeiska expansionen under 1800-talet?
A) Globalisering
B) Imperialism
C) Nationalism
D) Det ekonomiska paradigmet
10. Vad kallas den period av intensiv kolonisering av Afrika som började på 1880-talet?
A) Asienkriget
B) Kapplöpningen om Afrika
C) Koloniala konflikter
D) Afrikaunionens skapelse
11. Vilket av följande områden koloniserades av Spaniens imperium under 1800-talet?
A) Indien
B) Filippinerna
C) Algeriet
D) Sydafrika
12. Vad innebar “Civilizing Mission”-principen för kolonialmakterna?
A) Utveckling av teknologier
B) Att “civilisera” de koloniserade folken
C) Resurshantering
D) Internacionalisering
13. Vilka av följande faktorer bidrog till att fördriva de koloniserade folken från sina landområden?
A) Utrikespolitik
B) Kulturell integrering
C) Tekniska framsteg
D) Inre konflikter
14. Vad kallades Kolonialmaktens politiska och ekonomiska styre över en koloni?
A) Företagspolitik
B) Kolonial styre
C) Självständighetsprogram
D) Inflytandeavtal
15. Vilken följd av kolonialismen ledde till kulturell och social identitetskris i många koloniserade samhällen?
A) Utrikes handel
B) Ojämlikhet och konkurens
C) Självstyre
D) Religiös sammanslagning
Resonerande frågor
1. Beskriv skillnaden mellan kolonialism och imperialism och ge exempel på hur dessa begrepp tillämpades under 1800-talet. Detta ger eleverna möjlighet att visa en djupare förståelse för begreppen och deras interaktion under epoken.
2. Analysera hur kolonialismen bidrog till globala ojämlikheter och ge exempel på specifika fall. Detta tillåter eleverna att använda kritiskt tänkande och dra paralleller till nuvarande problem.
3. Diskutera de kulturella påverkanerna av kolonialismen på de koloniserade länderna och ge exempel. Detta uppmanar eleverna att reflektera över konsekvenserna på ett brett plan.
4. Vad var de viktigaste konsekvenserna av “kapplöpningen om Afrika”? Redogör och analysera. Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring en specifik händelse och dess betydelse.
5. Hur påverkade motståndsrörelser kolonialmakternas politik? Ge exempel. Detta tillåter en djupgående diskussion om maktdynamik och motstånd.
6. Reflektera över hur kolonialismen fortfarande påverkar relationerna mellan tidigare koloniserade länder och kolonialmakter idag. Eleverna uppmanas att koppla historiska händelser till nutida frågor.
7. Analysera hur olika kolonialmakter rättfärdigade sina handlingar under kolonialismen. Eleverna ges möjlighet att kritiskt bedöma de argument som användes för att legitimera kolonialism.
8. Diskutera hur kolonialismens historia kan förstås genom olika perspektiv, inklusive de koloniserade folkens synvinkel. Detta inbjuder till ett mer nuancerat synsätt på storpolitiken.
Bedömning
Faktafrågor ger max 15 poäng och resonerande frågor ger max 16 poäng. För att uppnå betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C min 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).