En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Kommunikation – Digital Kommunikation

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Kommunikation

Tema: Digital Kommunikation


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att tillämpa kunskap inom digital kommunikation, inklusive dess praktiska tillämpningar, etik och ansvar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I detta tema fokuseras på digital kommunikation och dess betydelse i dagens samhälle. Centralt innehåll inkluderar olika former av digital kommunikation, hur man kan kommunicera effektivt i digitala miljöer, samt de utmaningar och möjligheter som uppstår i samband med digital interaktion.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda digital kommunikation på ett effektivt och ansvarsfullt sätt, reflektera över sina interaktioner samt analysera de konsekvenser som digital kommunikation kan medföra.


Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är en form av digital kommunikation?
    • A) Telefon
    • B) **E-post**
    • C) Pappersbrev
    • D) Personligt möte
  2. Vad är en viktig faktor att tänka på vid digital kommunikation?
    • A) **Ton**
    • B) Lukten
    • C) Klädval
    • D) Tid på dygnet
  3. Vilket av följande begrepp handlar om ansvar och etik i digital kommunikation?
    • A) Spam
    • B) **Nätmobbning**
    • C) Virus
    • D) Hackning
  4. Vad kan orsaka missförstånd i digital kommunikation?
    • A) **Brist på ansiktsuttryck**
    • B) För hög ljudvolym
    • C) Långsamma internetuppkopplingar
    • D) Klara färger
  5. Vilken av följande plattformar är en social mediekanal?
    • A) **Facebook**
    • B) Microsoft Word
    • C) Google Drive
    • D) Adobe Photoshop
  6. Vad innebär digital kommunikation primärt?
    • A) Kommunikation genom fysiska brev
    • B) **Kommunikation via digitala plattformar**
    • C) Kommunikation med telefon
    • D) Kommunikation enbart via ljud
  7. Vad är viktigt att beakta för att undvika missförstånd?
    • A) **Tydlighet i meddelandet**
    • B) Användning av facktermer
    • C) Användning av komplicerat språk
    • D) Hög hastighet vid skrivande
  8. Vilken av följande är en nackdel med digital kommunikation?
    • A) **Missförstånd kan uppstå**
    • B) Dess snabbhet
    • C) Mångfalden av plattformar
    • D) Användarvänligheten
  9. Vilken typ av meddelande är bra att undvika i digitala miljöer?
    • A) **Aggressiva meddelanden**
    • B) Vänliga meddelanden
    • C) Professionella meddelanden
    • D) Humoristiska meddelanden
  10. Vad kan hjälpa till att förbättra den digitala kommunikationen?
    • A) **God etikett**
    • B) Överdriven humor
    • C) Snabbhet i svar
    • D) Ytlighet i diskussioner
  11. Vilken av följande är inte en del av digital kommunikation?
    • A) E-post
    • B) **Brev som skickas med post**
    • C) Chatt
    • D) Videoanrop
  12. Vad syftar källkritik till i digital kommunikation?
    • A) **Utvärdering av informationens trovärdighet**
    • B) Hastigheten i vilken något skrivs
    • C) Ändring av information
    • D) Att göra medier mer attraktiva
  13. Vad innebär integritet i digital kommunikation?
    • A) Att vara anonym
    • B) **Skydda sina personuppgifter**
    • C) Att dela allt med alla
    • D) Att skriva känsliga meddelanden utan skydd
  14. Vilken typ av meddelande är bäst lämpat för professionell kommunikation?
    • A) **Formella meddelanden**
    • B) Slangspråk
    • C) Skämt
    • D) Emoticons
  15. Vad kan ses som en fördel med digital kommunikation?
    • A) Det är alltid korrekt
    • B) **Snabbhet och effektivitet**
    • C) Det undviker missförstånd helt
    • D) Det kräver inte något ansvar
  16. Vilken av följande alternativ är en viktig del av källkritik?
    • A) **Att kontrollera källan**
    • B) Att ta allt för givet
    • C) Att enbart lyssna på författarens åsikter
    • D) Att undvika frågor

Resonerande frågor

  1. Reflektera över hur olika digitala plattformar påverkar vår kommunikationssätt. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa insikt i plattformars påverkan.
  2. Diskutera etikens roll i digital kommunikation. Frågan ger eleverna möjlighet att analysera de etiska dilemman som kan uppstå.
  3. Ge exempel på hur digital kommunikation kan användas för att främja samarbete. Eleverna får visa sin förmåga att tillämpa teori i praktiska exempel.
  4. Beskriv en personlig erfarenhet där digital kommunikation ledde till missförstånd. Denna fråga hjälper till att koppla teori till praktik och egna upplevelser.
  5. Analys av konsekvenserna av bristande integritet i sociala medier. Eleverna uppmanas att reflektera och analysera noggrant.
  6. Hur kan man som användare säkerställa att ens digitala fotavtryck är positivt? Frågan låter eleverna visa förståelse för ansvar i digital miljö.
  7. Tänk dig en situation där du upplevde ett effektivt digitalt samarbete. Beskriv vad som gjorde det effektivt. Syftet är att låta eleverna kvantifiera sina egna erfarenheter.
  8. Vilka strategier kan användas för att hantera konflikter i digital kommunikation? Denna fråga ger möjlighet till kreativt och kritiskt tänkande.

Bedömning

Provets faktadel är värd totalt 15 poäng där varje korrekt svar ger 1 poäng. Den resonerande delen är värd 10 poäng där varje fråga kan ge upp till 2 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).