Provkonstruktion
Årskurs: SFI
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Kommunikation i vardagen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kommunicera i vardagliga situationer samt deras förståelse av enkla svenska fraser och instruktioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande språkkunskaper för att kunna kommunicera i vardagliga situationer. Eleverna ska få möjlighet att använda sitt svenska språk i praktiska sammanhang, vilket innefattar att samtala, ställa frågor och förstå enkla instruktioner.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i enkla samtal och uttrycka behov och åsikter. Eleven kan också förstå och följa enkla instruktioner och frågor i bekanta sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vad säger man för att fråga hur mycket något kostar?
A. Vad är klockan?
B. Hur mycket kostar det?
C. Vad åt du till lunch?
D. Är du hungrig?
2. Vilken fras kan du använda när du behöver hjälp?
A. Jag går hem nu.
B. Kan du hjälpa mig, tack?
C. Vad gör du idag?
D. Hur har du det?
3. Vilken mening beskriver att du inte förstår någon?
A. Jag är trött.
B. Jag förstår inte.
C. Jag gillar att läsa.
D. Vad ska vi äta?
4. Vad betyder frasen “kan jag få…?”?
A. En fråga om tid.
B. En fråga om att få något.
C. En hälsning.
D. En enkel fråga.
5. Vilket svenskt ord kan beskriva en plats där man handlar?
A. Skola.
B. Park.
C. Butik.
D. Hem.
6. Vad säger man för att be någon att upprepa sig?
A. Prata långsamt.
B. Jag hörde inte.
C. Vad heter du?
D. Hur gammal är du?
7. Hur ber du någon om att göra något åt dig?
A. Jag är hungrig.
B. Kan du hjälpa mig?
C. Vad ska vi göra idag?
D. Jag förstår inte.
8. Vilken är en vanlig fras att använda när du träffar någon?
A. Hej, hur mår du?
B. Vad gör du?
C. Jag älskar att läsa.
D. Jag är trött.
9. Vad säger du om något är fel?
A. Det är okej.
B. Det stämmer inte.
C. Vad gör vi nu?
D. Hoppas du mår bra.
10. Hur uttrycker du att du är nöjd med något?
A. Det var bra!
B. Jag gillar inte det.
C. Vad är detta?
D. Jag vill gå hem.
11. Vad frågar du för att få någon att beskriva en plats?
A. Hur ser det ut där?
B. Vad gör du?
C. När ska vi gå?
D. Vad kostar det?
12. Vilket ord kan du använda för att beskriva en affär?
A. Butik.
B. Skola.
C. Hem.
D. Bostad.
13. Vad är en bra fras att använda på restaurang?
A. Kan jag få menyn, tack?
B. Vad gör du här?
C. Jag älskar att vara här.
D. Hur mår du?
14. Vilken fras kan användas när du har glömt vad någon sa?
A. Vad menar du?
B. Jag förstår.
C. Det är tråkigt.
D. Hur mycket kostar det?
15. Vad säger man när man vill fråga om vägen?
A. Kan du visa vägen?
B. Jag går dit.
C. Vad heter du?
D. Hur mycket kostar det?
Resonerande frågor
1. Beskriv en situation där du använde svenska för att kommunicera. Syftet är att bedöma elevens förmåga att relativera sina erfarenheter till lärdomar.
2. Diskutera hur viktigt det är att kunna ställa frågor. Denna fråga ger eleven möjlighet att visa sin förståelse för interaktion i svenska språket.
3. Resonera kring skillnaden mellan att förstå och att prata svenska. Detta ger eleverna chans att reflektera över sina språkliga färdigheter.
4. Hur kan nya fraser förbättra din vardagskommunikation? Eleverna får möjlighet att koppla teori till praktiskt bruk.
5. Vad skulle du göra om du inte förstår en instruktion? Den här frågan bedömer elevens förmåga att hantera missförstånd.
6. Hur kan du använda svenskan i ditt dagliga liv? Eleven ges möjlighet att visa hur språk lärs och tillämpas utanför klassrummet.
7. Beskriv en utmaning med att kommunicera på ett andraspråk. Detta ger eleven möjlighet att ge djupare insikter om deras språkutmaningar.
8. Diskutera hur väl du känner dig trygg i att prata svenska. Denna fråga syftar till att bedöma elevens självförtroende och utveckling i språket.
Bedömning
Provet består av faktafrågor och resonerande frågor, med totalt 30 poäng som möjligt. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).