Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Svenska – Bokstavsarbete – Bokstaven O

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Bokstavsarbete – Bokstaven O

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Lektionens innehåll handlar om att identifiera och förstå bokstaven O, både i ljud och skrift. Eleverna kommer att arbeta med att lyssna på, skriva och känna igen bokstaven O i olika sammanhang som exempelvis ord, bilder och ramsor.

Kunskapskrav: Eleven kan identifiera och använda några bokstäver i tal och skrift. Eleven kan läsa och skriva enkla ord och meningar där bokstaven O finns med.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till bokstaven O (10 min)
– Rita bokstaven O på tavlan och förklara hur den ser ut.
– Berätta om ljudet av bokstaven O och demonstrera med ord som börjar med O, exempelvis “apa”, “ost”.
– Be eleverna att repetera ljudet tillsammans.

Genomgång av ord med bokstaven O (15 min)
– Presentera en lista över ord som innehåller bokstaven O, både i början och mitten av ord.
– Använd bilder för varje ord och be eleverna att peka ut bokstaven O i skrivna ord.
– Diskutera orden och deras betydelser tillsammans i klassen.

Skrivövning – Skriva bokstaven O (10 min)
– Ge eleverna papper och pennor för att öva på att skriva bokstaven O.
– Be dem att skriva stora och små bokstäver O flera gånger.
– Gå runt i klassrummet och ge feedback på deras skrivande.

Hörselträning – Ljud och rim (10 min)
– Läs en kort saga eller ramsa där bokstaven O förekommer frekvent.
– Stanna vid nyckelord och be eleverna att klappa händerna när de hör bokstaven O.
– Diskutera ramsan och hitta fler ord med bokstaven O.

Avslutande reflektion (5 min)
– Sammanfatta lektionen genom att fråga eleverna vad de lärt sig om bokstaven O.
– Be dem nämna ett ord med bokstaven O som de gillade.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “O-bok” där de ritar en bild och skriver ett ord som börjar med bokstaven O på varje sida. Denna aktivitet låter eleverna använda sina kreativa färdigheter samtidigt som de förstärker sin förståelse för bokstaven. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

– Vilken bokstav har vi lärt oss idag? (Svar: O)
– Kan ni nämna ett ord som börjar med O? (Svar: Ost)
– Är O en vokal eller konsonant? (Svar: Vokal)
– Skriv en stor och en liten O. (Svar: O o)
– Lyssna på dessa ord: orm, topp, ost. Vilket ord innehåller O? (Svar: orm, ost)

Hemläxa

Eleverna får i uppgift att hitta tre saker hemma som börjar med bokstaven O och rita dem. De ska också skriva det första bokstaven under varje bild. (Längd: 3-5 ord)

Fördjupningsuppgift

Elever som vill gå vidare kan få i uppgift att skapa en kort berättelse eller en dikt där de använder minst 5 ord som innehåller bokstaven O. Syftet är att ge elever möjlighet att uppvisa sin kunskap om bokstaven O i en skriftlig form och visa förståelse för dess användning.

Förslag för nästa lektion

“Bokstaven P”
I nästa lektion kan vi fokusera på bokstaven P, där vi undersöker dess ljud och utseende. Eleverna kommer att arbeta med liknande aktiviteter som de gjordes med bokstaven O, vilket möjliggör progression i deras lärande av svenska språket. Förståelsen för bokstaven P, både i tal och skrift, är relevant eftersom den också är en konsonant som används i många vanliga ord.

Förberedelser

– Förbereda bilder och ordlistor med ord som innehåller bokstaven O.
– Skriv ut papper med linjer för skrivövningen.
– Samla material för “O-boken” (papper, pennor, färgpennor).


Modern Tillbaka-knapp
×