Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Svenska – Bokstaven O

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Bokstaven O

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion berörs det centrala innehållet som handlar om att känna igen och använda sig av svenska bokstäver, särskilt fokus på bokstaven O. Eleverna kommer att lära sig att identifiera bokstaven i olika sammanhang samt förstå dess ljud.

Kunskapskrav

Eleverna ska ges möjlighet att visa att de kan namnge och skriva bokstäverna i det svenska alfabetet samt göra ljudande och tydliga kopplingar mellan ljud och bokstäver.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till bokstaven O (10 min)

– Presentera bokstaven O genom att visa den på en tavla eller ett papper.
– Berätta att O är en vokal och diskutera vilka ljud bokstaven O kan ge upphov till.
– Använd exempel som “ost”, “spöke” och “boll” för att illustrera ord som innehåller bokstaven O.

Så skriver man bokstaven O (10 min)

– Visa hur man skriver bokstaven O, både versal och gemen.
– Låt eleverna öva på att skriva bokstaven på sina anteckningsblock.
– Gå runt i klassrummet för att ge feedback och stöd till eleverna.

Bilder och ord med bokstaven O (15 min)

– Visa bilder på olika objekt som börjar med bokstaven O, till exempel “orange”, “ost” och “hund”.
– Diskutera varje bild och be eleverna att namnge objekten.
– Be eleverna att tänka på fler ord som börjar med bokstaven O och skriva ner dem.

Ljudövningar med bokstaven O (10 min)

– Genomför en ljudövning där läraren säger ord som innehåller O och eleverna ska lyfta händerna när de hör bokstaven O i ordet.
– Exemplen kan vara “båt”, “höns” och “bok”.
– Använd klippkort med bilder och ord för att förstärka övningen.

Sammanfattning av bokstaven O (5 min)

– Sammanfatta lektionen genom att repetera de viktigaste punkterna kring bokstaven O.
– Ställ några frågor till klassen för att se vad eleverna kommer ihåg.
– Ge beröm för insatserna under lektionen.

Aktivitet

Eleverna får skapa en egen bokstavsbok där de ska illustrera ord som börjar med bokstaven O. Eleverna kan klippa ut bilder från tidskrifter eller rita egna bilder. Detta kommer att hjälpa dem att förstärka sin kunskap om bokstaven O och dess ljud.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

– Vad är bokstaven vi lärde oss idag?
Svar: O
– Ge ett exempel på ett ord som börjar med bokstaven O.
Svar: Ost
– Hur skriver man bokstaven O i versal?
Svar: O
– Nämn ett ljud som bokstaven O kan ge.
Svar: Åh eller O
– Vad var en av bilderna vi såg som började med O?
Svar: Orange

Hemläxa

Eleverna får i uppgift att rita en bild av ett objekt som börjar med bokstaven O och skriva ordet under bilden. Längd: 5-10 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att göra en presentation av olika objekt som börjar med bokstaven O. Presentationerna kan innehålla bilder och text, samt att eleverna får berätta om objekten för klassen. Detta syftar till att utveckla deras muntliga och skriftliga färdigheter på djupet.

Förslag för nästa lektion

Fokus på bokstaven A

I nästa lektion kan vi fokusera på bokstaven A, jämfört med O. Vi kan undersöka skillnaderna och likheterna mellan vokaler beroende på ljud och skrivteknik. Det är också viktigt för att förstärka elevernas förståelse för vokaler i det svenska språket.

Förberedelser

– Förbereda bilder av objekt som börjar med bokstaven O.
– Skriva upp bokstaven O på tavlan.
– Samla material för bokstavsboken (papper, färgpennor, tidningar).


Modern Tillbaka-knapp
×