Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Bokstaven C
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att utveckla kunskaper i att känna igen, ljud- och formförstå bokstaven C samt att använda den i samband med ord och meningar. Det handlar också om att förstå hur bokstaven C kopplas till ljudet /s/ och /k/.
Kunskapskrav
Eleven kan känna igen och namnge bokstaven C samt beskriva dess ljud. Eleven kan även använda bokstaven C i enklare skrivningar och exempel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bokstaven C (10 min)
– Introducera bokstaven C för eleverna med hjälp av en stor bokstav C på tavlan.
– Berätta om hur bokstaven C kan låta som /s/ i ord som “cykel” och /k/ i ord som “corn”.
– Visa exempel bilder på föremål som börjar med C och diskutera dem kort.
Ljudet av C (15 min)
– Spela upp ljudklipp där bokstaven C används, betona skillnaden mellan ljuden /s/ och /k/.
– Låt eleverna upprepa ljuden efter dig, och ge exempel på ord som innehåller dessa ljud.
– Diskutera ev. svårigheter med ljuden och ge tips för hur man kan komma ihåg dem.
Skrivövning med bokstaven C (15 min)
– Ge eleverna skrivmaterial där de får öva på att skriva både versala och gemena C.
– Be dem att skriva en lista på tre ord som börjar med bokstaven C.
– Gå runt i klassrummet och ge stöd till elever som behöver hjälp att forma bokstaven.
Sammanfattning av dagen (10 min)
– Sammanfatta det som har lärts under lektionen och låt eleverna dela med sig av sina ord.
– Fråga eleverna vilka de tycker är de mest intressanta orden och varför.
– Ge en förhandsvisning av vad som kommer att läras nästa gång, t.ex. fler bokstäver.
Eleverna ska skapa en “C-bok” där de ritar eller klipper ut bilder på fyra saker som börjar med bokstaven C och skriver namnen på föremålen under varje bild. Denna aktivitet kopplar till lektionens tema genom att förstärka kännedomen om bokstaven C i både bild och text.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
– Vilken bokstav handlar dagens lektion om?
Svar: C.
– Vad är ett ord som börjar med bokstaven C?
Svar: Cykel.
– Kan bokstaven C låta på två sätt?
Svar: Ja, som /s/ och /k/.
– Skriv ner en mening där bokstaven C ingår.
Svar: Exempelvis “Cissi har en cykel.”
– Rita en bild av något som börjar med bokstaven C.
Svar: En valfri bild, t.ex. en katt eller en korv.
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att rita tre saker hemma som börjar med bokstaven C och skriva namnen på dessa. Längd: 50 ord.
Fördjupningsuppgift
Som en extra uppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa en affisch med fyra-fem ord som börjar med bokstaven C, där de illustrerar varje ord. De kan även skriva en kort mening för varje ord. Denna uppgift ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för bokstaven C och dess användning.
Förslag för nästa lektion
Flera bokstäver – fokus på bokstaven D
I nästa lektion kan vi fokusera på bokstaven D och dess ljud. Vi kommer att utforska ord som börjar med D, samt öva på att skriva bokstaven D i både versal och gemen form. Detta blir en bra progression efter lektionen om C, då vi fortsätter utveckla elevernas kunskap om olika bokstäver och deras ljud.
Förberedelser
– Förbered material som bilder och exempelord som börjar med C.
– Skapa arbetsblad för skrivövningar.
– Sätt upp ett exempel på C-bok på tavlan.