En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Svenska – Skriva en berättelse

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Skriva en berättelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att skriva olika typer av texter, däribland berättande texter. Fokus ligger på att använda ord och meningar för att skapa en sammanhängande berättelse, samt att arbeta med struktur i texten.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva olika typer av texter. Eleven kan formulera sig enkelt, tydligt och sammanhängande.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande texter (10 min)

  • Förklara vad en berättelse är och ge exempel på olika typer av berättelser (såsom sagor, äventyr, och verkliga händelser).
  • Diskutera de grundläggande delarna av en berättelse (introduktion, handling, och avslut).
  • Använd en kort berättelse som exempel och dela ut den till eleverna för gemensam läsning.

Planera en berättelse (15 min)

  • Guida eleverna att brainstorma idéer för sina egna berättelser, fysiskt notera dessa på en whiteboard eller i grupper.
  • Diskutera hur man kan strukturera berättelser med hjälp av en berättelseplan (tex. start, mitt, slut).
  • Ge eleverna tid att fylla i sin berättelseplan med sina idéer.

Skrivprocessen (15 min)

  • Visa eleverna hur de kan börja skriva sin berättelse utifrån deras plan.
  • Uppmuntra till att använda beskrivande språk och känslor för att göra berättelsen levande.
  • Gå runt i klassen och ge individuell feedback och stöd under skrivprocessen.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Samla eleverna för att diskutera vad de har lärt sig under lektionen.
  • Föreslå att några av eleverna kan läsa upp sin berättelse för klassen om de känner sig bekväma.
  • Ställ frågor om hur det kändes att skriva och om deras berättelser.

Aktivet

Eleverna ska skriva en kort berättelse (minst 5 meningar) utifrån en berättelseplan de har arbetat med under lektionen. Berättelsen ska innehålla en tydlig början, mitt och slut samt använda beskrivande språk. Aktiviteten kopplas till lektionens tema genom att eleverna får praktisera sina skrivkunskaper och tillämpa det de lärde sig om struktur och innehåll i berättelser.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad är en berättelse?
    En berättelse är en uppdiktad eller verklig händelse som berättas för andra.
  • Nämn tre delar av en berättelse.
    Introduktion, handling, avslut.
  • Vad betyder “beskrivande språk”?
    Det är språk som målar upp bilder i läsarens huvud genom detaljer och känslor.
  • Hur kan du börja din berättelse?
    Du kan börja med en del av en händelse, en känsla, eller beskriva en plats.
  • Varför är det viktigt att ha en struktur i sin berättelse?
    För att göra berättelsen lättare att följa och förstå för läsaren.

Hemläxa

Eleverna ska avsluta sin berättelse som de började på under lektionen. Berättelsen ska vara mellan 50 till 100 ord.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill fördjupa sina skrivkunskaper kan få i uppgift att skriva en längre berättelse (minst 200 ord) och inkludera dialoger mellan karaktärerna. De uppmanas även att använda beskrivande språk och detaljer för att fördjupa berättelsens handling och miljö.

Förslag för nästa lektion

Filmanalys av en kortfilm

I nästa lektion kan eleverna se en kortfilm och sedan skriva en egen berättelse baserad på vad de har sett. Det kommer att ge dem en möjlighet att både analysera och skapa, vilket kopplar väl till den kreativa skrivprocessen.

Att arbeta med film först ger en visuell och narrativ grund som investerar eleverna i deras egna berättelser, och stöder kunskapskravet att eleverna ska kunna formulera sig tydligt och sammanhängande.

Förberedelser

  • Välj och förbered en kort berättelse att läsa upp i klassen.
  • Förbered en berättelseplan som eleverna kan använda.
  • Se till att eleverna har tillgång till papper och pennor för att skriva sina berättelser.