Lektionsplanering i Samhällskunskap
Årskurs: 3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Kulturer och traditioner i vårt samhälle
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att utforska och förstå olika kulturer och traditioner i vårt samhälle. Eleverna kommer att lära sig om hur kulturer berikar och formar det lokala samhälle de lever i samt vikten av att respektera och fira mångfalden.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på olika kulturer och traditioner och beskriva varför dessa är viktiga för samhället.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kultur och tradition (10 min)
- Förklara vad kultur och tradition innebär och ge exempel.
- Diskutera vikten av olika kulturer och traditioner i samhället och hur de gör vår värld mer färgstark.
- Fråga eleverna om de känner till några traditioner eller kulturuttryck från sina egna familjer.
Mångfald i vårt samhälle (15 min)
- Beskriv olika kulturer som finns i klassen och närsamhället (t.ex. språk, klädsel, mat).
- Diskutera hur dessa kulturer bidrar till samhället.
- Visa exempel på olika högtider och traditioner från olika kulturer.
Gruppdiskussion: Dela våra traditioner (15 min)
- Dela in klassen i grupper och låt dem diskutera traditioner som är viktiga för deras familjer eller kulturer.
- Varje grupp kan presentera en tradition eller högtid för klassen och förklara vad den betyder.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna lärt sig om kulturer och traditioner.
- Låt eleverna skriva ner en tradition som de tycker är viktig och varför.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna skapa en affisch som representerar en valfri kultur eller tradition som de lärde sig om. Affischen kan inkludera bilder, texter och symboler, och de får sedan presentera sina affischer för klassen.
Exit-ticket
- Vad är kultur? (Svar: Det är de gemensamma värderingarna, traditionerna och uttrycken i en grupp människor.)
- Ge exempel på en tradition. (Svar: Jul, Eid, Diwali.)
- Varför är det viktigt att känna till olika kulturer? (Svar: För att förstå och respektera varandra.)
- Nämn en kultur som finns i vårt samhälle. (Svarsalternativ kan variera.)
- Vilken tradition vill du lära dig mer om och varför? (Svarsalternativ kan variera.)
Hemuppgift
Eleverna kan som hemuppgift intervjua en familjemedlem om deras egna traditioner, och skriva en kort berättelse om en datum, högtid eller aktivitet som är viktig för deras kultur.
Citat
”Mångfalden är rikedom, inte ett hot.” – Okänd.
Citatet framhäver vikten av att omfamna kulturell mångfald och att se det som en berikande aspekt av samhället.
Nästa lektion
Ett tema för nästa lektion kan vara “Perspektiv på historia: Lärdomar som formar samhället”.