Lektionsplanering: Källkritik och Mediekunskap
Årskurs: 7
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Källkritik och Mediekunskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna verktyg för att kritiskt granska och värdera information från olika källor och medier, samt att förstå mediernas roll i samhället och deras påverkan på åsikter och beslut.
Kunskapskrav
Eleven kan söka information från olika källor och redogöra för om informationen är trovärdig och relevant, samt föra enkla resonemang om mediers påverkan i samhället.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Källkritik (10 min)
- Vad innebär källkritik och varför är det viktigt?
- Genomgång av de fyra huvudfrågorna: Vem? Vad? När? Hur?
- Exempel på vanliga källor och hur de kan skilja sig åt.
Att Värdera Källor (10 min)
- Hur bedömer man en källas trovärdighet?
- Skillnaden mellan primära och sekundära källor.
- Praktiska exempel på källor från nyheter, sociala medier och akademiska artiklar.
Mediernas Roll i Samhället (10 min)
- En diskussion om mediernas påverkan på samhälle och individ.
- Hur medier kan forma åsikter och påverka debatter.
- Exempel på aktuella medierelaterade händelser och deras inverkan.
Gruppdiskussion och Reflektion (10 min)
- Eleverna diskuterar i grupper om erfarenheter av att använda källor i skolarbeten.
- Reflektera över skillnaderna mellan att läsa en nyhetsartikel och en bloggpost.
- Dela med sig av sina åsikter kring vad som gör en källa tillförlitlig.
Aktivitet
Som en kreativ aktivitet ska eleverna i grupper skapa en kortpresentation där de analyserar en specifik nyhet, inklusive källbedömning, och presentera sina fynd för klassen. Om användaren vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, kan hen skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad är källkritik? Svar: En metod för att värdera och granska informationens trovärdighet.
- Nämn en fråga man kan ställa för att bedöma källans trovärdighet. Svar: Vem står bakom källan?
- Vilken skillnad finns mellan primära och sekundära källor? Svar: Primära källor är originella, medan sekundära källor är tolkningar av primära källor.
- Hur påverkar medierna våra åsikter? Svar: Genom att presentera information, både fakta och vinklad, kan de forma hur vi tänker.
- Varför är det viktigt att vara källkritisk? Svar: För att kunna särskilja fakta från misinformation och få en korrekt bild av verkligheten.
Hemuppgift
Eleverna ska välja en aktuell nyhet och göra en källkritisk analys av den. De ska bedöma källornas trovärdighet, resonera kring hur informationen kan påverka åsikter och föreslå alternativa källor för samma nyhet. Om användaren vill ha en specifik hemuppgift baserat på detta förslag, kan hen skriva “Hemuppgift”.
Citat
”Det är inte vad du säger som räknas. Det är vad de hör.” — Peter Drucker (1999)
Detta citat anknyter till lektionen genom att betona vikten av att se på hur information presenteras och uppfattas av publiken, vilket är centralt i mediekunskap.
Nästa lektion
Föreslagen tema för nästa lektion är “Migration och Integration”. Detta tema är relevant eftersom källkritik är av stor vikt vid rapportering och diskussioner kring dessa ämnen.