Lektionsplanering: Sociala Medier och Mediekunskap
Årskurs: 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Sociala Medier och Mediekunskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för sociala mediers roll i samhället, hur medier påverkar åsikter och beteenden, samt vikten av källkritik och mediekunskap i den digitala tidsåldern.
Kunskapskrav:
Eleven kan beskriva hur sociala medier påverkar individers och samhällens värderingar och åsikter, samt redogöra för hur man kritiskt kan värdera information från olika medier.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Sociala Medier (10 min)
- Vad är sociala medier och hur har de förändrat sättet vi kommunicerar?
- Genomgång av olika former av sociala medier (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, etc.).
- Diskussion om hur sociala medier används av olika grupper och generationer.
Påverkan av Sociala Medier (10 min)
- Hur påverkar sociala medier våra åsikter och beteenden?
- Exempel på aktuella händelser eller rörelser som organiserats via sociala medier (t.ex. #MeToo, klimatprotester).
- Diskutera både positiva och negativa aspekter av denna påverkan.
Källkritik och Mediekunskap (10 min)
- Vad är källkritik och varför är det viktigt på sociala medier?
- Genomgång av källkritiska frågor: Vem står bakom informationen? Vad är syftet? Är källan tillförlitlig?
- Diskussion om hur man kan identifiera falska nyheter och misinformation.
Reflektion och Diskussion (10 min)
- Eleverna diskuterar i grupper om sina egna erfarenheter av sociala medier och dess påverkan på deras liv.
- Reflektera över hur media och sociala plattformar kan skapa “ekokammare” och påverka åsikter.
- Dela insikter om vikten av att vara kritisk mot information som sprids på sociala medier.
Aktivitet
Som en aktivitet ska eleverna skapa en fake news-kampanj där de får designa en falsk nyhetsartikel och presentera den för klassen. Fokus ska ligga på att identifiera vad som gör en nyhet trovärdig eller otrovärdig. Om användaren vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, kan hen skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad är sociala medier? Svar: Plattformar för digital kommunikation och interaktion mellan användare.
- Nämn en positiv aspekt av sociala medier. Svar: Möjlighet att sprida budskap och föra samman människor.
- Nämn en negativ aspekt av sociala medier. Svar: Spridning av desinformation och negativa beteenden.
- Vad innebär källkritik? Svar: Att bedöma och värdera informationens trovärdighet och relevans.
- Hur kan vi identifiera falska nyheter? Svar: Genom att kontrollera källor, verifiera information och tänka kritiskt.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (1–2 sidor) där de analyserar ett exempel på hur sociala medier har påverkat en aktuell samhällsfråga. De ska diskutera både positiva och negativa konsekvenser av denna påverkan. Om användaren vill ha en specifik hemuppgift baserat på detta förslag, kan hen skriva “Hemuppgift”.
Citat
”Den som kontrollerar informationen kontrollerar framtiden.” — Okänd