En AI-baserad digital lärarassistent

Läxa. Gy. Dramapedagogik – Kroppsspråk och icke-verbal kommunikation

Läxa

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Dramapedagogik

Tema: Kroppsspråk och icke-verbal kommunikation

Denna läxa bygger på ert arbete med kroppsspråk och icke-verbal kommunikation under lektionen. Ni kommer att få möjlighet att reflektera över och tillämpa det ni har lärt er.

Uppgifter

1. Observera kroppsspråk (ca 300 ord)

Välj en person och observera deras kroppsspråk under en social situation, såsom ett samtal eller en film. Skriv en reflektion kring hur kroppsspråket användes för att kommunicera känslor eller budskap. Fundera över:

  • Vilka kroppsliga uttryck var mest framträdande?
  • Hur påverkade dessa uttryck kommunikationen?
  • Kunde du identifiera känslor baserat på kroppsspråket? Vilka känslor kommunicerades?

Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)

2. Kort icke-verbalt stycke

Gestalta en känsla genom ett kort icke-verbalt stycke som ni kommer att presentera för klassen. Välj en känsla (t.ex. glädje, sorg, ilska) och skapa en scen där ni enbart använder kroppsspråk och ansiktsuttryck för att förmedla denna känsla. Öva gärna tillsammans med en vän innan presentationen.

3. Personlig reflektion

Skriv en kort reflektion om vad du har lärt dig från lektionen och läxan. Tänk på:

  • Varför är kroppsspråk viktigt inom dramapedagogik och kommunikation?
  • Hur kan du använda din nyvunna kunskap i framtida dramatik och sociala situationer?

Svarslängd: ca. 150 ord (En kvart sida)

Inlämning

Inlämna era läxor senast på nästa lektion. Se till att era reflektioner är tydliga och använda ett tydligt språk i era beskrivningar.

Lycka till med er hemläxa! Låt kroppsspråket tala!