En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Matematik – Tid och Klockan

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Tid och Klockan

Årskurs: 3

Ämne: Matematik

Tema: Tid och Klockan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att eleverna ska kunna läsa av analoga och digitala klockor, förstå och använda tidsbegrepp som timmar, minuter och sekunder, samt kunna planera och strukturera sin tid.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa av och använda klockan samt beskriva tid i olika sammanhang, exempelvis genom att jämföra tidsintervall.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till klockan (10 min)

  • Visa vad en analog klocka är och förklara dess delar (timvisare, minutvisare, sekundvisare).
  • Demonstrera hur man läser av tiden på en analog klocka och ge konkreta exempel.
  • Presentera digitala klockor och förklara skillnaderna.

Praktiska övningar (15 min)

  • Dela ut uppgifter där eleverna ska översätta tider från analoga klockor till digitala tider och vice versa.
  • Använda klockor med rörliga visare (kan vara pappersmodeller) så att eleverna praktiskt kan ställa in olika tider.
  • Ställ frågor till eleverna för att aktivera deras tänkande och förståelse av tid.

Aktivitet: Tidsjakt (15 min)

  • Skapa en “Tidsjakt”-aktivitet där eleverna går runt i klassrummet och letar efter olika klockor (kan vara bilder eller verkliga klockor) med specificerade tider.
  • Varje gång de hittar en klocka ska de skriva ner tiden i både analog och digital form.
  • Belöna gruppen som hittar flest klockor med rätt tider.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad de lärt sig om analoga och digitala klockor.
  • Fråga eleverna hur de kan se tid i sin vardag och varför det är viktigt att kunna hantera tid.
  • Avsluta med att ge exempel på kända tidpunkter (t.ex., när skolans dag börjar och slutar).

Aktivitet

Eleverna kan delta i en aktivitet där de planerar en “Skolaktivitet”, och ska ange start och sluttider både i analog och digital form. Aktiviteten hjälper dem att se hur man tillämpar klockläsning i praktiska situationer.

Exit-ticket

  • Vad visar klockan när den är 3:15? Svar: 15 minuter över tre.
  • Hur många minuter är det på en hel timme? Svar: 60 minuter.
  • Vad kallas den stora visaren på klockan? Svar: Minutvisaren.
  • Vad betyder det att klockan är 12:30? Svar: Det är en halv timme efter 12.
  • Kan du nämna ett exempel på hur vi använder tid i skolan? Svar: När vi har raster eller lektioner.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en berättelse om en dag i deras liv där de beskriver vad de gör vid olika tider, samt rita en tidslinje med analoga klockor för varje aktivitet. Detta kan både fungera som en läxa och en kompletteringsuppgift för de som varit borta.

Citat

“Tiden är vad vi mest vill ha, men vad vi mest slösar.” – William Penn (1644-1718)

Detta citat påminner oss om vikten av att förstå och värdera vår tid, vilket är centralt för lektionen om tid och klockan.