En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Bild – Kreativ Användning av Återvunnet Material i Konst

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Kreativ Användning av Återvunnet Material i Konst

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på att använda återvunnet material för att skapa konstverk. Eleverna kommer att lära sig om vikten av hållbarhet och hur konst kan göras med hjälp av material som annars skulle kasseras.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa och bearbeta konstverk med hjälp av återvunnet material. Dessutom visar eleven förmåga att reflektera över konceptet hållbarhet i konsten och ge konstruktiv kritik på egna och andras verk.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Återvunnen Konst (10 min)

  • Genomgång av vad återvunnen konst innebär och varför det är viktigt i dagens samhälle.
  • Diskussion om hållbarhet och miljöpåverkan av konstmaterial.
  • Visa exempel på kända konstverk och konstnärer som arbetar med återvunnet material (t.ex. El Anatsui, Christo och Jeanne-Claude).

Materialgenomgång och Tekniker (15 min)

  • Presentation av olika typer av återvunnet material som kan användas i konst (plast, papper, trä, metall).
  • Diskussion om hur man kan tänka kreativt när man skapar med dessa material.
  • Introducera tekniker för att arbeta med återvunnet material, såsom collage, skulptur och installation.

Praktisk Övning: Skapa Konstverk av Återvunnet Material (20 min)

  • Eleverna får i uppgift att skapa ett eget konstverk med återvunnet material som de har tagit med sig eller som tillhandahålls av skolan.
  • Läraren går runt och ger stöd och vägledning under skapandeprocessen.
  • Betona vikten av att tänka på hur de olika materialen kan kombineras för att skapa en helhet.

Dela och Reflektera (5 min)

  • Eleverna visar upp sina konstverk för klassen och diskuterar processen de gått igenom.
  • Diskussion om hur de har använt materialet kreativt och på vilket sätt det reflekterar tema för hållbarhet.
  • Reflektion om hur skapandet har påverkat deras tankar kring återvinning och miljöfrågor.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna förbereda en “utställning” av sina återvunna konstverk och skapa en informationsposter som beskriver de material de använt och konstens budskap. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad har du lärt dig om betydelsen av att använda återvunnet material i konst?
  • Vilket material använde du och hur bidrog det till ditt konstverk?
  • Hur kan konst bidra till en hållbar framtid?
  • Nämn en utmaning du mötte när du skapade ditt återvunna konstverk.
  • Vilken del av dagens arbete kännetecknades av mest kreativitet?