En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Dramapedagogik – Dramapedagogiska övningar och deras betydelse

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Dramapedagogik: Dramapedagogiska övningar och deras betydelse

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Dramapedagogik

Tema: Dramapedagogiska övningar och deras betydelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla dramapedagogiska övningar och deras användning i olika pedagogiska sammanhang. Det fokuseras på hur dessa övningar kan utveckla elevers fantasi, identiteter och samspel i grupp, samt hur de kan användas som en metod för konflikthantering.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt dramapedagogiska övningar och deras syfte. Eleven planerar och genomför övningar, samt ger och tar emot feedback i en gruppkontext. I utvärderingen av övningarna ges enkla omdömen och förslag på förbättringar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dramapedagogik (15 min)

  • Vad är dramapedagogik?
  • Genomgång av dramapedagogiska övningar och deras syften.
  • Betydelsen av att använda drama i lärande och identitetsutveckling.

Olika typer av dramapedagogiska övningar (15 min)

  • Presentation av olika dramapedagogiska övningar, t.ex. rollspel och improvisation.
  • Diskussion om hur olika övningar kan tillämpas i klassrum och andra pedagogiska kontexter.
  • Exempel på hur dessa övningar används för konflikthantering.

Grupparbete: Planering av en dramapedagogisk aktivitet (10 min)

  • Eleverna delas in i grupper och planerar en dramatisk övning för en viss pedagogisk situation.
  • Fokusera på syfte, målgrupp och genomförande.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Reflektera över hur dramapedagogiska övningar kan förändra dynamiken i klassrummet.
  • Diskutera hur olika övningar kan stödja elevers lärande och sociala förmågor.

Aktivitet

Eleverna ska genomföra sina planerade dramapedagogiska övningar i klassrummet och notera effekterna av dessa.

Exit-ticket

  • Vad är dramapedagogik? (Svar: En pedagogisk metod som använder drama som verktyg för lärande)
  • Nämn en typ av dramapedagogisk övning. (Svar: Rollspel)
  • Hur kan drama användas för konflikthantering? (Svar: Genom att gestalta situationer kan eleverna förstå och hantera konflikter)
  • Ge ett exempel på hur drama kan utveckla identitet. (Svar: Genom att spela olika roller, kan eleverna utforska sina egna identiteter)
  • Varför är feedback viktigt i dramapedagogiska övningar? (Svar: Feedback hjälper till att förbättra och reflektera över övningens effektivitet)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektion över en dramapedagogisk övning de har deltagit i, där de diskuterar övningens syfte, vad de lärde sig och hur de skulle kunna förbättra den.

Citat

”Drama är inte bara en konstart; det är ett perfektionerat sätt att förstå andra.” — Viola Spolin (1906-1994)

Citatet belyser hur drama och dramapedagogik kan hjälpa individer att utveckla empati och förståelse för andra, ett centralt tema i lektionen.

Nästa lektion

Jag föreslår att vi fokuserar på “Identitet och rollspel i dramapedagogik”. Att utforska frågor kring identitet genom rollspel kan ge eleverna djupare insikter om sig själva.