En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Dramapedagogik – Kroppsspråk och icke-verbal kommunikation

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Dramapedagogik

Tema: Kroppsspråk och icke-verbal kommunikation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på kroppsspråk och icke-verbal kommunikation som centrala element i dramapedagogik. Eleverna ska få insikt i hur kroppsliga uttryck kan förstärka eller förändra kommunikationen och hur de kan använda detta i dramatiska sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt beskriva betydelsen av kroppsspråk och icke-verbal kommunikation i drama och kan visa förmåga att använda dessa verktyg i egen gestaltning. Eleven reflekterar också över sin egen och andras användning av kroppsspråk under dramatiska övningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kroppsspråk (15 min)

  • Vad är kroppsspråk och hur påverkar det kommunikationen?
  • Genomgång av olika former av icke-verbal kommunikation: ansiktsuttryck, rörelser, avstånd och gester.
  • Diskutera hur kroppsspråk kan förstärka eller motverka verbala budskap.

Övningar för att utforska kroppsspråk (15 min)

  • Genomgång av specifika övningar som fokuserar på kroppsspråk, t.ex. “Spegelövning” där eleverna speglar varandras rörelser.
  • Demonstration och diskussion av hur olika kroppsspråk kan förmedla känslor och intentioner.

Gruppövning: Tillämpning av kroppsspråk (10 min)

Eleverna delas in i grupper för att genomföra en övning där de gestaltar scener utan att använda ord, enbart kroppsspråk och ansiktsuttryck. Fokusera på att uttrycka olika känslor och att kommunicera en berättelse utan verbala element.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Reflektera över vad eleverna har lärt sig om kroppsspråk och dess betydelse för kommunikation och dramatik.
  • Diskutera hur ökade kunskaper om kroppsspråk kan förbättra deras uttrycksförmåga i både drama och interaktioner.

Aktivitet

Eleverna ska välja en känsla och gestalta den genom ett kort icke-verbalt stycke, vad de har lärt sig om att kommunicera utan ord, och presentera det för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är kroppsspråk? (Svar: Icke-verbal kommunikation genom rörelser och uttryck)
  • Nämn ett exempel på icke-verbal kommunikation. (Svar: Ansiktsuttryck)
  • Hur kan kroppsspråk förstärka verbala budskap? (Svar: Det kan ge extra känsla eller mening till orden)
  • Ge ett exempel på en övning som kan hjälpa till att utveckla kroppsspråk. (Svar: Spegelövning)
  • Varför är det viktigt att vara medveten om kroppsspråk i dramatik? (Svar: För att effektivt kunna uttrycka känslor och kommunicera med andra)

Hemuppgift

Eleverna ska observera och analysera kroppsspråket hos en person i en social situation (t.ex. ett samtal eller en film) och skriva en reflektion kring hur kroppsspråk användes för att kommunicera känslor eller budskap.

Citat

”Kroppsspråket är ett oskrivet språk som ibland talar starkare än orden.” — Peter Brook (1925- )

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på “Storytelling och berättarteknik”. Att förstå hur man bygger en berättelse och engagerar publiken emotionellt är centralt för all form av dramatik och kommunikation.