En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Dramatik – Kreativ Skrivprocess och Dramaturgi

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Kreativ Skrivprocess och Dramaturgi

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Dramatik och dramaturgi
Tema: Kreativ skrivprocess och dramaturgi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla den kreativa skrivprocessen inom dramatik. Fokus ligger på brainstorming, manusbearbetning och hur man strukturerar en dramatisk text. Eleverna ska lära sig om vikten av redigering och feedback i det kreativa arbetet.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt förklara och tillämpa olika metoder för den kreativa skrivprocessen, inklusive brainstorming och redigering. Eleven kan även ge och ta emot konstruktiv kritik och använda den för att förbättra egna och andras dramatik.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kreativ skrivprocess (15 min)

  • Vad innebär den kreativa skrivprocessen?
  • Genomgång av olika steg: idéutveckling, utkast, redigering och feedback.
  • Diskutera vikten av kreativt tänkande och experimentation.

Brainstorming-tekniker (15 min)

  • Genomgång av olika brainstorming-tekniker (mind mapping, fria associationer).
  • Övningar där eleverna brainstormar idéer för dramatisk text.
  • Presentera sina idéer för klassen.

Skrivworkshop: Manusbearbetning (10 min)

  • Eleverna arbetar på sina manus i par eller små grupper.
  • Fokus på att strukturera sina texter och integrera feedback från kamrater.
  • Läraren går runt och ger tips och vägledning.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Reflektera över betydelsen av att samarbeta och ge feedback.
  • Diskutera hur olika perspektiv kan förbättra en dramatisk text.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en dramatisk text tillsammans baserat på de idéer som kommit fram under brainstorming. De ska fokusera på att använda feedback och samarbeta genom hela processen.

Exit-ticket

  • Vad är första steget i den kreativa skrivprocessen? (Svar: Idéutveckling)
  • Nämn en brainstorming-teknik. (Svar: Mind mapping)
  • Varför är redigering viktig? (Svar: Det hjälper till att förbättra språket och strukturen i texten)
  • Hur kan feedback påverka skrivprocessen? (Svar: Ger nya perspektiv och idéer för förbättring)
  • Nämn en fördel med att arbeta i grupp under skrivprocessen. (Svar: Många olika idéer och perspektiv som kan utveckla texten)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort dramatisk text hemma, där de tillämpar den kreativa skrivprocessen. Texten ska innehålla en tydlig struktur och karaktärsutveckling, och eleverna ska reflektera över de metoder de använt under skrivandet.

Citat

”Skrivandet är ett sätt att fånga andan av det vi föreställer oss.” — Anaïs Nin (1903-1977)

Citatet reflekterar skrivandets kreativa aspekt – att uttrycka sina tankar och idéer genom ord, ett centralt tema i lektionen om den kreativa skrivprocessen.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på “Skapande av karaktärer och dialog”. Att förstå hur man bygger trovärdiga karaktärer och skriver dialog som känns äkta är avgörande för att lyckas med dramatik.