Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Dramatik och dramaturgi
Tema: Dramatisk struktur och konflikt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla dramatisk struktur, däribland olika sätt att bygga upp shower och pjäser. Fokuset ska ligga på hur konflikt skapar dynamik och hur olika typer av konflikter bidrar till berättelsens utveckling och framåtrörelse.
Kunskapskrav
Eleven beskriver översiktligt olika dramatiska strukturer och förklarar hur konflikter driver handlingen framåt. Eleven kan ge exempel på konfliktens roll i en dramatisk text och skapa egna texter med tydlig struktur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till dramatisk struktur (15 min)
- Vad innebär dramatisk struktur?
- Genomgång av Freytags pyramid och dess fem delar: exposition, stegring, klimax, fallande handling och upplösning.
- Exempel på hur kända pjäser följer denna struktur.
Typer av konflikter (15 min)
- Presentation av olika typer av konflikter: inre och yttre konflikter, person mot person, person mot samhälle osv.
- Diskutera hur konflikter skapar spänning och utvecklar karaktärer.
- Exempel från dramatik som tydligt illustrerar dessa konflikter.
Gruppdiskussion och analys (10 min)
- Dela klassen i grupper.
- Välj en känd pjäs och identifiera dess struktur och konflikt.
- Sammanställ insikter och diskutera i helgrupp.
Avslutande reflektion (10 min)
- Reflektera över hur strukturen påverkar berättelsen och publikt mottagande.
- Diskutera hur olika konflikter kan göra en berättelse mer intressant.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en kort dramatisk text med en specifik struktur och en konflikt. De ska även framföra den för klassen.
Exit-ticket
- Vad är Freytags pyramid? (Svar: En modell som beskriver dramatisk struktur)
- Nämn de fem delarna av Freytags pyramid. (Svar: Exposition, stegring, klimax, fallande handling, upplösning)
- Vad är skillnaden mellan inre och yttre konflikt? (Svar: Inrekonflikt är en personlig kamp, yttre konflikt involverar andra aktörer)
- Ge ett exempel på hur en konflikt kan driva handlingen framåt. (Svar: Karaktärens mål krockar med andra, vilket skapar spänning)
- Varför är dramatisk struktur viktigt för en berättelse? (Svar: Det ger en ram och sammanhang för handlingen och karaktärerna)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort pjäs hemma med tydlig struktur (Freytags pyramid) och inkludera minst två typer av konflikter. De ska reflektera över val av struktur och hur konflikterna påverkar berättelsen.
Citat
”Konflikt är grunden för all dramatik.” — Michael Chekhov (1891-1955)
Citatet understryker betydelsen av konflikt inom dramatik, vilket är centralt för lektionens fokus på struktur och hur man kan använda konflikt för att utveckla en berättelse.
Nästa lektion
Hälsningar från Isak på Allgot.se
www.allgot.se