Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Religionskunskap
Tema: Sekularism
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Orientering om sekulära livsåskådningar och livshållningar, till exempel humanism och ateism.” [Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 7-9]
Betygskriterier
“Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner och andra livsåskådningar. Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader i centrala tankegångar och religiösa praktiker mellan och inom olika religioner samt om vad religion och livsåskådning kan betyda för människor.” [Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 9]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sekularism (10 min)
- Ge en översikt av sekularismens definition och historia.
- Diskutera skillnaden mellan sekularism och religiositet.
- Presentera exempel på sekulära livsåskådningar, såsom humanism och ateism.
- Förklara betydelsen av sekularism i moderna samhällen.
Problemlösning i grupp (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem specifika scenarier kopplade till sekularism.
- Låt grupperna diskutera och presentera sina lösningar.
- Ställ följdfrågor för att uppmuntra djupare analys av problemen.
- Be dem att reflektera över hur sekularism påverkar deras egna liv.
Klargörande av begrepp (10 min)
- Gå igenom viktiga begrepp kopplade till sekularism och religion.
- Diskutera hur dessa begrepp används i skol- och mediekontext.
- Fråga eleverna om exempel på hur dessa begrepp har synts i deras liv.
Avslutande diskussion (15 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll.
- Diskutera elevernas reflektioner kring sekularismens roll i samhället.
- Ställ öppna frågor för att fördjupa diskussionen.
- Ge eleverna utrymme att dela med sig av sina perspektiv.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Sekularism | En livsåskådning som förespråkar separation av religion och stat. | Från latin “saecularis” som betyder “världslig”. |
Humanism | En livsåskådning som betonar mänskliga värden och individens betydelse. | Från latin “humanus” som betyder “mänsklig”. |
Ateism | Avsaknad av tro på gudar eller högre makter. | Från grekiska “a-” (utan) och “theos” (gud). |
Religiositet | Graden av engagemang eller tro i relation till religion. | Från latinskt “religio,” vilket betyder “plikt.” |
Diskussionsfrågor
- A. Om du skulle behöva försvara sekularism i ett samhälle, vilka argument skulle du använda för att övertyga andra om dess fördelar? Skulle du kunna ge konkreta exempel från dagens samhälle?
- B. Tänk dig att vi lever i ett samhälle där religion och stat är helt sammansmälta. Vilka konsekvenser skulle detta kunna få för individens frihet och rättigheter? Kan det skapa konflikter mellan olika religiösa och sekulära grupper?
- C. Hur påverkar sekularism dessa frågor: kvinnors rättigheter, religionsfrihet och sexualitet – och på vilka sätt kan dessa frågor påverka demokratin i ett samhälle?
Aktivitet
Eleverna kommer att delta i en rollspelsaktivitet där de får spela olika roller kopplade till sekularism, såsom representanter för olika religioner, sekulära aktivister, och medborgare med olika livsåskådningar. I grupper om fyra kommer de att diskutera en fiktiv händelse där sekularismens betydelse utmanas. Eleverna ska skapa argument för sina roller och sedan presentera sin syn i en klassdiskussion. Denne aktivitet syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för hur sekularism påverkar samhällsfrågor och relationer.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är sekularism? | En livsåskådning som förespråkar separation mellan religion och stat. |
2. Ge exempel på en sekulär livsåskådning. | Humanism. |
3. Hur påverkar sekularismen individens frihet? | Genom att frigöra individen från religiösa begränsningar. |
4. Vad är ateism? | Avsaknad av tro på gudar. |
5. Vilka frågor kan försätta sekularismen i kris? | Religionsfrihet och rättigheter. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en essä där de diskuterar sekularismens betydelse i Sveriges samhälle. I essän ska de analysera konkreta exempel på hur sekularism påverkar olika sociala och politiska frågor idag. Eleverna kan också jämföra sekularismens roll i Sverige med dess betydelse i ett annat land.
Citat
”Det vi vet är en droppe, det vi inte vet är ett hav.” – Isaac Newton (1643-1727) Detta citat understryker vikten av kontinuerlig lärande och utforskande, vilket är centralt i diskussionen om sekularism och livsåskådningar. Det viktigaste är att eleverna förstå att det alltid finns mer att lära när det gäller dessa komplexa ämnen.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Religiös mångfald och dess inverkan på samhället.” Den föreslagna lektionen syftar till att utforska hur olika religioner samexisterar i samhället och vilken påverkan denna mångfald har på värderingar och lagar.