En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI C. SFI – Lager och logistik

Lektionsplanering

Årskurs: SFI C
Ämne: SFI (Svenska för invandrare)
Tema: Lager och logistik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna ska få en grundläggande förståelse för begrepp och processer inom lager och logistik. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, att förstå arbetsuppgifter relaterade till lagerhållning, frakt och distributionssystem samt de svenska termer som används inom området.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda vanliga ord och fraser som rör arbete och yrkesliv. Eleven kan också samtala om enkla arbetsuppgifter och rutiner inom sitt yrkesområde.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till lager och logistik (10 min)

– Presentera temat lager och logistik genom att förklara vad lagerverksamhet innebär.
– Förklara skillnaden mellan olika typer av lager och deras funktioner.
– Introducera viktiga termer inom området, som mottagning, lagring och distribution.

Grundläggande begrepp inom logistik (10 min)

– Gå igenom centrala begrepp som frakt, leverans, och supply chain.
– Använd bilder och exempel för att förtydliga processerna som ingår i logistik.
– Diskutera hur dessa begrepp relaterar till elevernas framtida arbete inom området.

Arbetsuppgifter inom lager (15 min)

– Presentera olika arbetsroller inom lagerverksamhet, såsom lagerarbetare och logistiksamordnare.
– Gå igenom vanliga arbetsuppgifter som plockning, packning och registrering av varor.
– Diskutera vikten av säkerhet och effektiva arbetsprocesser.

Gruppdiskussion (10 min)

– Dela in eleverna i mindre grupper för att diskutera vad de lärt sig och relatera det till eventuella tidigare erfarenheter från arbete eller praktik.
– Be grupperna att sammanfatta vad de tycker är mest intressant inom lager och logistik.
– Samla upp deras tankar och reflektioner i helklass.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

– Återknyta till dagens lektion och sammanfatta de viktigaste punkterna.
– Besvara eventuella frågor som eleverna har.
– Förbereda eleverna för nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna ska i par skapa en poster som visar en typisk arbetsprocess inom lagerverksamhet. De ska inkludera viktiga steg och termer, och kunna presentera sin poster för klassen. Aktiviteten hjälper eleverna att tillämpa och bearbeta det de lärt sig i lektionen, samt öva sin svenska i en praktisk sammanhang.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vad är skillnaden mellan mottagning och avlämning?
Svar: Mottagning handlar om att ta emot varor, medan avlämning innebär att skicka enheter till kunder.

– Nämn tre arbetsuppgifter en lagerarbetare kan ha.
Svar: Plockning av varor, packning av försändelser och registrering av inkommande leveranser.

– Vad betyder begreppet “leverans”?
Svar: Leverans är processen av att skicka varor till en kund eller ett annat lager.

– Ge ett exempel på en säkerhetsåtgärd som är viktig i lagerarbete.
Svar: Användning av skyddsskor för att förhindra skador.

– Hur hänger lager och logistik ihop?
Svar: Lager är en del av logistikprocessen där varor lagras innan de distribueras till kunder.

Hemläxa

Skriv en kort text (150 ord) där du förklarar en arbetsuppgift inom lager och logistik. Beskriv vad uppgiften innebär, vilka verktyg som används och varför den är viktig.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja ett specifikt område inom logistik, exempelvis “E-handel och dess påverkan på lagerhållning”, och skriva en uppsats på 600 ord. De ska undersöka och analysera hur e-handel förändrar arbetsmetoder och effektivitet inom lager.

Förslag för nästa lektion

Fördjupning av logistiksystem

Den nästa lektionen kan fokusera på djupgående logistiksystem och hur de fungerar i praktiken. Lektionen bör täcka olika typer av informationssystem som används för att hantera lager och logistik, samt kritikvärt gå igenom hur digitalisering påverkar branschen.

Detta är relevant för att förbereda eleverna på den tekniska aspekten av logistik och för att öka deras kunskap om aktuella trender och hur de kan påverka deras framtida yrken. Här kommer kunskapskravet att omfatta att kunna använda facktermer och uttrycka sig i diskussioner om digitala verktyg i logistik.

Förberedelser

– Förbered bilder och material som belyser lager och logistik.
– Skapa en lista med viktiga termer och definitioner.
– Förbered arbetsblad till postern för elevaktiviteten.