Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 4. Engelska – Djur i litteraturen

Lektionsplanering: Djur i litteraturen

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Djur i litteraturen och deras karaktärsdrag

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att utforska djur som karaktärer i litteraturen och hur deras egenskaper och karaktärsdrag skildras. Eleverna kommer att lära sig om olika djur och diskutera deras funktioner och symbolik i berättelser.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika djur som förekommer i litteraturen och beskriva deras karaktärsdrag. De ska också kunna diskutera hur dessa djur bidrar till berättelsens tema och budskap.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till djur i litteraturen (10 min)

  • Visa bilder av kända litterära djur, som Mowgli (från “Djungelboken”), Peter Rabbit, och Aslan (från “Narnia”).
  • Säg namnen på djuren och diskutera deras betydelse i berättelserna. Fråga eleverna “What do you know about these characters?” för att aktivera deras tidigare kunskaper.
  • Diskutera kort de egenskaper som ofta tillskrivs dessa djur, såsom mod, vänlighet eller list.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut kort med bilder av djur och deras karaktärsdrag, som modig (brave), snäll (kind), lurig (cunning), och klok (wise).
  • Låt eleverna para ihop bilderna med rätt beskrivningar.
  • Genomför en aktiv övning där eleverna står i en cirkel och turas om att nämna ett djur och beskriva dess karaktärsdrag.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att välja ett djur från en bok eller film och skriva ner en kort beskrivning av djuret och dess karaktärsdrag. De ska också rita en bild av djuret.
  • Varje elev får möjligheten att presentera sitt djur för klassen och diskutera varför de valde det.
  • Organisera en diskussion där eleverna kan ställa frågor till varandra om de djur som de presenterat.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om djur i litteraturen och deras karaktärsdrag.
  • Diskutera hur djur i berättelser kan återspegla mänskliga egenskaper och känslor.
  • Fråga eleverna om deras favoritdjur och vilken litterär karaktär de tycker om mest.
  • Avsluta med att repetera de djur och karaktärsdrag som diskuterats under lektionen.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilket djur i litteraturen tycker ni är mest intressant, och varför?
  • B. Hur skulle ni beskriva ett djur som ni gillar? Har det några speciella egenskaper?
  • C. Vilka känslor kan djur i berättelser väcka hos oss, och varför är de viktiga för berättelsen?

Aktivitet

Eleverna ska göra en “berättelsebok” där de skriver en kort berättelse om ett djur som de har valt, beskriver dess karaktärsdrag och ritar en illustration av djuret. Denna aktivitet ska inkludera både text och bild för att stimulera deras kreativitet och språkförmåga.


Modern Tillbaka-knapp