Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Träslöjd
Tema: Vikarieuppgift
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdens arbetsprocesser:
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
- Undersökande av olika materials egenskaper.
- Slöjdens uttryck och betydelse för hållbar utveckling:
- Bilder, föremål och andra inspirationskällor för det egna skapandet.
- Några slöjdmaterials ursprung och miljöpåverkan, till exempel ståltråd, ull och furu.
- Resurshushållning vid användning av material i slöjdarbetet.
Betygskriterier
Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till träslöjd (10 min)
- Presentation av lektionens syfte och mål.
- Beskrivning av material som kommer att användas.
- Genomgång av viktiga säkerhetsregler.
Genomgång av verktyg och material (15 min)
- Visa och beskriva olika verktyg: såg, lim, sandpapper.
- Diskutera materialens egenskaper och användning i olika projekt.
- Praktisk övning: klassa verktyg.
Praktiskt arbete: Idéutveckling (15 min)
- Låt eleverna skissa sina egna idéer för ett träföremål.
- Diskutera och planera arbetsprocessen.
- Hjälp eleverna att välja rätt material för sina skisser.
Reflektion och avslutning (10 min)
- Samla eleverna för att diskutera deras idéer och val av material.
- Reflektera över vilka utmaningar de ser i sitt arbete.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Slöjd | Skapande verksamhet där man arbetar med material som trä, metall och textil | Från fornnordiska “slojd” som betyder “att slåss” eller “att arbeta” |
Verktyg | Redskap som används för att utföra ett hantverk eller arbete | Kommer från fornsvenska “verktyg” som betyder “arbetsredskap” |
Hantverkstekniker | Specifika metoder för att bearbeta material | Etymologin är sammansatt av “hantverk” och “teknik” från fornnordisk och grekisk ämnesbeskrivning |
Reflektion | Att tänka efter och utvärdera sitt arbete | Från latin “reflectere” som betyder “att återkasta” |
Material | Ämnen som används för att skapa föremål | Från latin “materia” vilket betyder “ämnen” eller “materia” |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka svårigheter kan uppstå när man arbetar med trä som material, och hur kan vi lösa dessa problem?
- B. Hur påverkar valet av verktyg och teknik den slutgiltiga kvaliteten på vårt slöjdarbete?
- C. Hur kan hållbarhet och resursanvändning påverka våra val av material i träslöjd?
Aktivitet
Som aktivitet ska eleverna få skapa en enkel träleksak, exempelvis en liten bil eller en docka. Eleverna delas in i små grupper där de tillsammans skissar och planerar sitt arbete. Varje elev får sedan välja sina egna material och verktyg för att börja bygga sin leksak. Eleverna uppmanas att diskutera sina val och hjälpa varandra under processen. Avslutningsvis ska varje grupp presentera sin leksak för klassen och berätta om sin idé och arbetsprocess.
Exit-ticket
- Vad var det mest utmanande med dagens uppgift? Svar: Att välja rätt material.
- Nämn ett verktyg vi använde idag och vad vi gjorde med det. Svar: Vi använde sågen för att skära trä.
- Vilken idé hade du för ditt slöjdarbete? Svar: Jag ville bygga en piñata.
- Hur skulle du beskriva dina känslor efter att ha arbetat med ditt slöjdprojekt? Svar: Jag kände mig glad och nöjd.
- Vad behöver du förbättra till nästa gång? Svar: Jag vill bli bättre på att använda lim.
Hemuppgift
Hemuppgiften är att eleverna ska skissa en design av en ny slöjdprodukt hemma. De ska fundera över vilket material de skulle vilja använda, vilket verktyg som kan behövas, och skriva ner en kort beskrivning av arbetsprocessen de tänker följa. Denna hemuppgift syftar till att stimulera deras kreativitet och förbereda dem för nästa lektion.
Citat
“Creativity is intelligence having fun.” — Albert Einstein, 1929. Detta citat betonar vikten av kreativitet i lärande och utveckling, vilket är centralt i slöjdämnet, där eleverna får möjlighet att använda sin fantasi och problemlösningsförmåga.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Refinera och förbättra våra slöjdprojekt”. Denna lektion syftar till att ge eleverna möjlighet att ytterligare utveckla och förbättra sina slöjdföremål genom feedback och reflektion.