En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Svenska – Identitet och identitetskriser i skönlitteratur

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Identitet och identitetskriser i skönlitteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion kommer att fokusera på identitetskriser i skönlitterära texter, och hur dessa upplevelser gestaltar sig i karaktärernas liv. Eleverna kommer att få möjlighet att analysera olika perspektiv på identitet, och hur författare skildrar dessa kriser i relation till karaktärernas handlingar och ett större samhälleligt sammanhang. Lektionen syftar till att fördjupa elevernas förståelse av identitetens komplexitet och de faktorer som kan leda till kriser.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och diskutera olika perspektiv på identitet och identitetskriser, samt relatera dessa till skönlitterära verk och uttrycka egna tankar och reflektioner kring detta.

Lärarledda instruktioner

Inledning till identitetskriser (10 min)

• Introducera begreppet identitetskris och dess olika aspekter.
• Diskutera varför och hur människor kan uppleva identitetskriser, både i verkligheten och i litteraturen.
• Presentera exempel på kända litterära verk där identitetskriser skildras.

Gemensam läsning av textutdrag (15 min)

• Läs ett utvalet textutdrag där en karaktär genomgår en identitetskris.
• Diskutera tillsammans hur karaktärens känslor och handlingar reflekterar identitetskrisen.
• Ställ öppna frågor för att vägleda eleverna i att reflektera över texten.

Gruppdiskussioner (15 min)

• Dela in eleverna i grupper och ge dem olika litterära verk där identitetskriser är centrala.
• Låt dem diskutera och analysera hur identitetskrisen påverkar karaktärens liv och relationer.
• Uppmuntra dem att koppla sina insikter till begreppet identitet som diskuterats i tidigare lektioner.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

• Sammanfatta dagens lektion och låt eleverna dela med sig av sina reflektioner.
• Diskutera vad de har lärt sig om identitet och identitetskriser, samt betydelsen av litteratur i förståelsen av dessa teman.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en personlig reflektion (200-300 ord) om en tid i sina liv när de har känt sig osäkra på sin identitet eller har upplevt en form av kris. De ska beskriva sina känslor och tankar under den perioden, samt hur detta kan kopplas till det de har lärt sig om identitetskriser i litteraturen. Denna aktivitet hjälper eleverna att göra personliga kopplingar till temat och att öva på sin skrivförmåga.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad är en identitetskris?
◦ Svar: En period när en person ifrågasätter sin identitet och sina värderingar, ofta kopplad till olika livsfaser.
• Ge ett exempel på en litterär karaktär som genomgår en identitetskris.
◦ Svar: Exempelvis Holden Caulfield i “Räddaren i nöden”.
• Vilka faktorer kan bidra till att någon upplever en identitetskris?
◦ Svar: Livsförändringar, kulturella krockar, krav från omgivningen eller inre konflikter.
• Hur kan litteratur hjälpa oss att förstå identitetskriser?
◦ Svar: Genom att ge oss insikter i karaktärers upplevelser och känslor, vilket kan spegla våra egna erfarenheter.
• Vad har du lärt dig idag om identitetskriser?
◦ Svar: Jag har lärt mig att identitetskriser är komplexa och kan påverkas av många faktorer, och att litteraturen erbjuder en djupare förståelse för dessa.

Hemläxa

Eleverna ska läsa ett kapitel ur en roman eller en novell där en karaktär står inför en identitetskris och skriva en analys (300-400 ord) av hur författaren beskriver denna kris och dess påverkan på karaktären.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en skönlitterär text där identitetskriser framställs och genomföra en djupgående analys av hur författarens stil och språk påverkar gestalningen av identitetskrisen. De ska inkludera kopplingar till sina egna erfarenheter och diskutera vad de kan lära sig av karaktärernas upplevelser.

Förslag för nästa lektion

Identitet i samhället: Stereotyper och normer
Denna lektion skulle undersöka hur samhälleliga stereotyper och normer påverkar vår identitet och hur dessa teman kan skildras i skönlitteratur. Genom att analysera hur normer och stereotyper kan forma karaktärernas identiteter och livsval, kan eleverna få en djupare insikt i de yttre faktorer som påverkar identitet. Detta kommer att bygga vidare på tidigare lektioners fokus på personlig och kulturell identitet.

Förberedelser

• Välj skönlitterära exempel som framhäver stereotyper och normer.
• Förbered diskussionsfrågor relaterade till hur dessa teman kan påverka identitet.
• Säkerställ att eleverna har tillgång till material och resurser för att stödja diskussionerna.