Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 9
Ämne: Svenska
Tema: Skriva en debattartikel om ett aktuellt ämne
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsa och skriva – Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter. | Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och viss språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet på ett väl fungerande sätt. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till debattartikeln (10 min)
- Presentera syftet med debattartiklar.
- Diskutera exempel på aktuella ämnen.
- Gå igenom struktur och språkliga drag av en debattartikel.
- Visa exempel på effektiva retoriska grepp.
2. Idégenerering (15 min)
- Eleverna brainstormar ämnen de vill debattera.
- Gör gruppindelningar för att diskutera valda ämnen.
- Samla in olika vinklar och argument i klassen.
- Uppmuntra till att tänka kritiskt och analysera olika perspektiv.
3. Skrivprocessen (20 min)
- Eleverna börjar skriva sin debattartikel utifrån sin valda idé.
- Ge stöd och feedback under skrivandet.
- Diskutera hur man kan formulera argument tydligt och övertygande.
- Uppmuntra eleverna att använda retoriska verktyg.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
- Samla klassen för att reflektera över lärdomarna från lektionen.
- Diskutera betydelsen av att uttrycka sin åsikt skriftligt.
- Ouppfyllt moment kan tas upp i nästa lektion för vidare arbete.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Debattartiklar: En debattartikel är en åsiktstext där skribenten argumenterar för eller emot en ståndpunkt. Syftet är att väcka opinion och engagera läsaren.
- Struktur: Debattartiklar följer en viss struktur; inledning, presentation av problem, argument, motargument och avslutning.
- Retoriska grepp: Användning av exempelvis ethos, pathos och logos för att övertyga läsaren.
- Källkritik: Förmåga att granska och kritiskt förhålla sig till källor och information en använder för sina argument.
- Språkliga normer: Kännedom om språkliga regler som hjälper att formulera tankar klart och begripligt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Argument | En påstående som stöder en åsikt eller ståndpunkt. | Från latin “argumentum”, vilket betyder “bevis”. |
Retorik | Konsten att övertyga genom tal och skrift. | Från grekiska “rhetorikē”, som betyder “konsten att tala”. |
Debatt | En diskussion där olika åsikter presenteras. | Från franska “débat”, vilket betyder “att slå sönder”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkas våra åsikter av våra erfarenheter och bakgrunder när vi skriver en debattartikel?
- B. Vad är skillnaden mellan fakta och åsikter i en debattartikel, och varför är det viktigt att särskilja dem?
- C. Hur kan retoriska grepp användas för att förstärka argument i en debattartikel?
Aktivitet
Eleverna parvis väljer ett aktuellt ämne och skriver en kort debattartikel utifrån den struktur de lärt sig. De får 30 minuter på sig och uppmanas att använda retoriska grepp samt ge varandra respons. Efter aktiviteten diskuterar klassen de olika artiklarna och de argument som presenterats.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken struktur har en debattartikel? | Inledning, argument, motargument och avslutning. |
Vad är syftet med att skriva en debattartikel? | Att väcka opinion och engagera läsaren. |
Kanske använda retoriska grepp i artiklar? | För att övertyga läsaren. |
Hemuppgift
Eleverna ska avsluta sin debattartikel och lämna in den till nästa lektion. De kan även omformulera tidigare argument för att göra skrivningen mer övertygande och tydlig.
Citat
”Det handlar inte om att vinna debatten, utan om att väcka tankar.” – Okänd
Detta citat påminner oss om att syftet med debattartiklar och debatter är att få läsare att tänka kritiskt och bilda sig sina egna åsikter.