Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Djur och deras livsmiljöer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer eleverna att få kunskap om olika djur och deras livsmiljöer. De kommer att utforska ord och fraser relaterade till djur, samt hur dessa djur lever i sina respektive miljöer. Fokus ligger på att bygga ordförråd och förståelse för begrepp.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna förstå och använda enkla djurrelaterade ord och fraser på engelska, samt kunna delta i enkla samtal om djur och deras livsmiljöer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till djur (10 min)
- Berätta om olika djur och deras egenskaper.
- Visa bilder av olika djur.
- Ställ frågor om djuren för att aktivera elevernas förkunskaper.
Diskussion om livsmiljöer (10 min)
- Diskutera vad en livsmiljö är och ge exempel på olika typer av livsmiljöer (skog, hav, öken).
- Använd bilder för att illustrera livsmiljöerna.
- Fråga eleverna var de tror att olika djur lever.
Ord och fraser (15 min)
- Introducera vanliga djurord (hund, katt, elefant, etc.).
- Använd flashcards för att förstärka ordförrådet.
- Låt eleverna repetera och öva sina uttal tillsammans.
Aktivitet: grouping animals (10 min)
- Dela ut kort med olika djur och be eleverna att gruppera dem efter livsmiljö.
- Diskutera grupperingen och låt varje grupp presentera sina djur.
- Samla in feedback och frågor från eleverna för att uppmuntra diskussion.
Avslutande reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
- Ge utrymme för frågor och avslutande tankar.
Aktivitet
Eleverna får jobba i par där de ska rita sitt favoritdjur och dess livsmiljö. De kan använda färger och olika material. Efter rituppsättningen får de presentera sina konstverk och beskriva djuret och dess livsmiljö för klassen.
Exit-ticket
- Vilket är ditt favoritdjur? (Exempel: Hund)
- Var lever ditt favoritdjur? (Exempel: Hemma i huset/skog)
- Nämn ett fördel med ditt favoritdjur. (Exempel: De är snälla)
- Vilka färger har ditt favoritdjur? (Exempel: Brun, svart)
- Har du sett ditt favoritdjur i verkligheten? (Ja/Nej)
Hemuppgift
Eleverna ska rita sitt favoritdjur och skriva en mening om var det lever. Denna uppgift kan göras som en hemuppgift eller som en kompletteringsuppgift för de som inte kunde delta i lektionen.
Citat
”The smallest feline is a masterpiece.” – Leonardo da Vinci, 1452. Detta citat betonar vikten och skönheten i alla djur, stora som små, och kan knytas till lektionen om att lära sig om djur och deras livsmiljöer.
Nästa lektion
För nästa lektion kan vi fokusera på “Färger och former” för att komplettera det vi lärt oss om djur. Det är relevant eftersom eleverna får möjlighet att beskriva djuren de lärt sig om med hjälp av färger och former.