Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 5. Slöjd – Återanvändning i syslöjd

Lektionsplanering

Årskurs: 5

Ämne: Slöjd

Tema: Återanvändning i syslöjd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska under lektionen lära sig om hur man kan återvinna och återanvända olika textilier för att skapa nya produkter. Detta inkluderar att förstå hur man kan planera och göra val av material i en hållbar kontext och hur man kan samarbeta i grupper för att genomföra projekt.

Kunskapskrav

Eleven kan göra enkla skisser eller modeller av sina idéer för en produkt, och kan också använda verktyg och tekniker som krävs för att genomföra slöjdprocessen, inklusive att återanvända material.

Lärarledda instruktioner

Diskussion om hållbarhet (10 min)

  • Inled med en diskussion kring vad hållbarhet betyder.
  • Ge exempel på varför återanvändning av material är viktigt.
  • Fråga eleverna om de har erfarenhet av att återanvända något.

Materialval och planering (10 min)

  • Presentera olika typer av återvunna textilier (gamla kläder, tygbitar).
  • Diskutera vilka verktyg och tekniker som kan användas med dessa material.
  • Eleverna får skissa och planera sina egna projekt med återbrukade textilier.

Grupparbete och skapande (20 min)

  • Eleverna delas in i grupper och börjar arbeta med sina återanvändningsprojekt.
  • Läraren går runt och ger individuell vägledning och stöd.
  • Uppmuntra samarbeten och idébyten mellan grupperna.

Reflexion och presentation (10 min)

  • Grupperna presenterar sina skapelser och reflekterar över processen.
  • Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras till nästa gång.
  • Sammanfatta lektionens lärdomar om hållbarhet och återanvändning.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en ny produkt av återvunna textilier, till exempel en necessär eller en väska. De ska arbeta i grupper och använda kreativa metoder för att förena delarna. Om du vill ha en detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig om återanvändning idag? Svar: Elevernas egna reflektioner.
  • Vilket material använde du i ditt projekt? Svar: Elevernas val av tyg.
  • Vad var den största utmaningen i skapandeprocessen? Svar: Elevernas egna svar.
  • Hur kan vi använda mer hållbara material i framtiden? Svar: Elevernas egna tankar.
  • Vad var det bästa med att arbeta i grupp? Svar: Elevernas egna reflektioner.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att hitta ett föremål i hemmet som de skulle kunna återanvända i syfte att skapa något nytt. De ska göra en skiss på vad de skulle kunna skapa samt skriva en kort beskrivning av materialet och processen. Detta arbete kan också fungera som en kompletteringsuppgift för elever som varit borta. Om du vill ha en färdig hemuppgift baserat på detta förslag, skriv “Hemuppgift”.

Citat

*“Vi har inte ärvt jorden av våra förfäder, vi lånar den av våra barn.”* – David Brower (1960). Citatet betonar vikten av hållbarhet och att vi måste tänka på framtida generationer, något som är centralt i lektionen om återanvändning.

Nästa lektion

Nästa lektion kan fokusera på att skapa en gemensam utställning där eleverna får visa upp sina skapelser och reflektera över lärdomarna från projektet.


Modern Tillbaka-knapp