Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Svenska som andraspråk
Tema: Skrivuppgift enligt cirkelmodell till boken “Yani”
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Den aktuella lektionen fokuserar på att utveckla elevernas förmåga att skriva berättande texter, där du använder cirkelmodellen för att strukturera texten. Centrala ämnesinnehåll som ska täckas är skrivprocessen och samtal om teman och karaktärer i litteratur, vilket leder till en mer djupgående förståelse och förmåga att uttrycka sig skriftligt.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika slags texter med anpassning till syfte och mottagare. Eleven visar också förmåga att bearbeta sin text utifrån feedback och kan reflektera över karaktärer och teman i en litterär text.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till cirkelmodellen (10 min)
– Presentera cirkelmodellen för skrivande; förklara de olika stegen: planering, textskrivande, bearbetning och presentation.
– Betona vikten av att planera sin text noga med fokus på syfte och struktur.
– Visa exempel på hur en berättelse kan byggas upp.
Teman och karaktärer i “Yani” (15 min)
– Diskutera centrala teman i boken “Yani”, såsom identitet, vänskap, och sociala utmaningar.
– Analysera karaktärerna och deras utveckling under berättelsens gång.
– Låt eleverna brainstorma idéer om hur de kan inkorporera dessa teman och karaktärer i sina egna berättelser.
Skrivprocessen – Planering och första utkast (15 min)
– Dela ut arbetsblad med en struktur för att planera texten enligt cirkelmodellen.
– Ge tid för eleverna att börja skriva sitt första utkast, med fokus på att använda planeringen som vägledning.
– Gå runt i klassrummet och erbjud stöd och feedback under skrivprocessen.
Bearbetning och reflektion (10 min)
– Be eleverna att byta texter med en kamrat för att ge och få feedback.
– Diskutera hur de kan bearbeta sina texter baserat på feedbacken, samt vikten av reflektion i skrivprocessen.
– Ge exempel på hur man kan revidera och förbättra sin text.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en berättande text utifrån ett tema eller karaktär ur boken “Yani”, där de följer cirkelmodellen för att strukturera sin text. Aktiviteten syftar till att tillämpa det lärda om skrivprocessen och tematiken ur boken på ett kreativt och strukturerat sätt.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
– Vad är cirkelmodellen och vilka steg ingår?
– Svar: Planering, textskrivande, bearbetning och presentation.
– Nämn ett tema från “Yani”.
– Svar: Identitet eller vänskap.
– Hur kan du använda feedback för att förbättra din text?
– Svar: Genom att läsa och överväga andras förslag till förbättringar.
– Vad är syftet med att diskutera karaktärerna i “Yani” innan skrivandet?
– Svar: Att få inspiration och en djupare förståelse för berättelsens struktur och innehåll.
– Nämn en strategi för planering av din text.
– Svar: Använda arbetsbladet för att skissa på handlingen och karaktärerna.
Hemläxa
Fortsätt arbeta på och revidera din berättande text hemma. Målet är att lämna in en text på cirka 400-500 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleven ska analysera och skriva en längre text (minst 800 ord) där de reflekterar över ett specifikt tema i “Yani” och dess kopplingar till deras egen erfarenhet. De ska också inkludera en kort presentation av hur de använde cirkelmodellen i sitt skrivande.
Förslag för nästa lektion
Praktisk presentation och diskussion av skrivuppgifterna
I nästa lektion kommer eleverna att presentera sina texter för klassen och delta i en gemensam diskussion om teman och strukturer i berättelserna. Detta syftar till att förbättra deras muntliga presentationsförmågor och fördjupa deras analytiska förmåga.
Förberedelser
– Förbered arbetsblad för cirkelmodellen.
– Ställ in en whiteboard eller projektor för att visa exempel på texter.
– Samla material och böcker som rör teman och karaktärer i “Yani” för diskussionen.