Veckoplanering
Årskurs: 2
Ämne: SO
Tema: Stenåldern
Denna planering syftar till att ge eleverna en förståelse för stenålderns samhälle och livsstil genom interaktiva och laborativa metoder, inklusive ett museibesök. Undervisningen kommer att inkludera aktiviteter från läromedlen SO Puls och “Barna Hedenhös”.
1. Introduktion till stenåldern och dess samhälle
Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera begreppet stenåldern. Eleverna kommer att lära sig om livsstilen, redskap och samhällsstruktur under denna tidsperiod.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Eleverna ska få förståelse för hur människor levde under stenåldern och dess påverkan på dagens samhälle. | Eleven kan återge enkla fakta om hur människor levde under stenåldern. |
(Lgr 22. SO, åk. 2)
v. 15 – Introduktion till stenåldern och dess livsstil (10/4-16/4)
- Lektion 1 – Introduktion till stenåldern och dess samhälle.
- Lektion 2 – Museibesök för att se och lära om stenålderns kultur och redskap.
v. 16 – Redskap och verktyg från stenåldern (17/4-23/4)
- Lektion 3 – Genomgång av olika redskap som användes under stenåldern.
- Lektion 4 – Laborativ övning: tillverka enkla redskap i klassrummet.
2. Fördjupning i stenålderns kultur och traditioner
Denna del av planeringen syftar till att fördjupa elevernas kunskaper om kulturella aspekter och traditioner under stenåldern.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Elevens förståelse för kulturella och traditionella aspekter från stenåldern. | Eleven kan beskriva enkla kulturella uttryck kopplade till stenåldern. |
(Lgr 22. SO, åk. 2)
v. 18 – Kulturella traditioner och skapande (1/5-7/5)
- Lektion 5 – Berättelser och myter från stenåldern, introduktion till “Barna Hedenhös”.
- Lektion 6 – Skapande av egna berättelser inspirerade av stenåldern.
v. 19 – Sammanfattning av kulturella aspekter (8/5-14/5)
- Lektion 7 – Genomgång av kulturella aspekter och traditioner under stenåldern.
- Lektion 8 – Diskussionsövning kring vad som varit mest intressant att lära sig.
3. Sammanfattning och utvärdering av kunskaper
Den sista delen av planeringen syftar till att sammanfatta och utvärdera de kunskaper som eleverna har fått under kursens gång.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Sammanfattning av lärdomar och insikter från stenåldern. | Eleven kan återberätta det de har lärt sig om stenåldern. |
(Lgr 22. SO, åk. 2)
v. 20 – Sammanfattning av lärdomar (15/5-21/5)
- Lektion 9 – Sammanfattning och repetition av kunskaper.
- Lektion 10 – Skriftlig reflektion över vad eleverna har lärt sig.
v. 21 – Utvärdering och reflektion (22/5-28/5)
- Lektion 11 – Skriftlig utvärdering av kursen.
- Lektion 12 – Reflektion kring vad som varit mest intressant att lära sig.
Övrigt
Museibesök planerat till vecka 15, under Lektion 2 den 12/4.
Temadagar och ledigheter
- [Röd dag] – Valborgsmässoafton (30/4).
- [Temadag] – Internationella museidagen (18/5).