Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 5
Tema: Skriva en argumenterande text
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utveckla elevernas förmåga att skriva en strukturerad och övertygande argumenterande text på franska. Fokus ligger på att formulera och framföra åsikter om aktuella ämnen med stöd av fakta och exempel.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna skriva tydligt och strukturerat i olika genrer, däribland att argumentera för eller emot en given ståndpunkt. Eleverna ska kunna använda korrekt vokabulär, grammatik och stil för att stärka sina argument.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till argumenterande text (10 min)
- Förklara vad en argumenterande text är och vad som kännetecknar den.
- Diskutera syftet med att skriva argumenterande texter och när de används i samhället.
Struktur av en argumenterande text (15 min)
- Gå igenom strukturen av en argumenterande text: inledning, tes, argument (stödjande bevis), motargument och slutsats.
- Ge exempel på bra och dåliga påståenden för att diskutera vad som gör ett argument starkt.
Praktisk skrivövning (20 min)
- Eleverna väljer ett aktuellt ämne att skriva om (exempelvis miljöfrågor, sociala medier, utbildning).
- De börjar med att skriva en inledning och en del av sina argument.
- Läraren går runt i klassrummet för att ge feedback och stöd.
Avslutning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om att skriva argumenterande texter.
- Diskutera eventuella frågor eller oklarheter kring struktur eller innehåll.
Aktivitet
Eleverna ska avsluta sina argumenterande texter som hemuppgift och sedan presentera sina tankar i en strukturerad debatt under nästa lektion. De ska vara beredda att försvara sin tes och bemöta motargument.
Exit-ticket
- Vilka nyckelpunkter glömde du inte när du skrev din text?
- Vad gjorde du först när du började skriva din argumenterande text?
- Vad var den svåraste delen av att formulera dina argument?
- Nämn en ny teknik eller strategi du lärde dig idag för att förbättra dina argument.
- Vilket ämne valde du och varför valde du det?
Hemuppgift
Eleverna ska skriva klart sina argumenterande texter (minst en och en halv sida) och inkludera både sina egna åsikter och fakta som stöder dem. De ska även göra förberedelser för att diskutera och presentera sina idéer i nästa lektion.
Citat
“La persuasion est un art.” – Jean de La Fontaine, 1678. Citatet betyder att övertygande argumentation är en konst. Det knyter an till lektionen genom att understryka vikten av att formulera sig väl och använda effektiva tekniker för att övertyga sin publik.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Djupläsning av litterär text. Den föreslagna lektionen syftar till att analysera en litterär text i detalj och utforska teman, karaktärer och stilistiska grepp, vilket berikar elevernas förståelse av fransk litteratur.