Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Bild – Normer och könsnormer i bild

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Bild

Tema: Normer och könsnormer i bild

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Eleverna ska få kunskaper om hur bilder framställs och hur de påverkar och förmedlar budskap, med fokus på normer och stereotyper kopplade till identitet, maktrelationer och kön.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva bilders innehåll och funktion samt kunna samtala om dessa både på ett enkelt och mer utvecklat sätt. Eleven ska även kunna framställa olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till normer och könsnormer (10 min)

  • Presentera begreppet normer och varför vi talar om dem i undervisning.
  • Diskutera vad könsnormer innebär och ge exempel på hur dessa kan manifestera sig i bilder.
  • Ge exempel på hur konst och reklam ofta förstärker eller utmanar dessa normer.

Analys av bilder (15 min)

  • Välj ut några bilder (konstverk, reklam, fotografier) som tydligt visar på normer och könsnormer.
  • Gå igenom bilderna tillsammans med klassen. Analysera vad som förmedlas och vilka stereotyper som kan dyka upp i dem.
  • Diskutera hur dessa bilder kan påverka vårt sätt att se på kön och identitet.

Kreativa övningar i bildframställning (15 min)

  • Ge eleverna instruktioner om en kreativ övning där de får skapa egna bilder som utmanar traditionella könsnormer.
  • Presentera olika tekniker och material som eleverna kan använda i sitt skapande.
  • Låt eleverna brainstorma idéer och skissa på sina kompositioner.

Presentation och reflektion (10 min)

  • Låt eleverna presentera sina idéer och skisser för klassen. Diskutera intentionerna bakom deras arbete.
  • Reflektera tillsammans om hur deras bilder förhåller sig till normer och stereotypa uppfattningar.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en bild (teckning, måleri, digitalt skapande) som på något sätt utmanar könsnormer. De ska tänka på både innehåll och uttryck och inkludera en text som förklarar bilden. Denna aktivitet kopplar direkt till lektionens tema genom att eleverna får uttrycka sina tankar och känslor kring normer visuellt. Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.

Exit-ticket

  • Vilka former av normer har vi diskuterat idag?
    • Svar: Normer är oskrivna regler som styr våra beteenden och förväntningar i samhället.
  • Ge ett exempel på en könsnorm i dagens samhälle.
    • Svar: Att män ofta förväntas vara starka och inte visa känslor.
  • Hur kan bilder påverka oss när det gäller normer?
    • Svar: Bilder kan förstärka eller utmana våra uppfattningar om normer och identitet.
  • Vilken teknik skulle du använda för att skapa en bild som utmanar normer?
    • Svar: Jag skulle använda måleri för att uttrycka mina idéer färgstarkt.
  • Varför är det viktigt att kritiskt granska normer?
    • Svar: För att förstå hur de påverkar vårt liv och våra möjligheter samt för att kunna förändra orättvisor.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort reflektion (300-400 ord) om en bild de har valt från medier eller konsten som antingen förstärker eller utmanar en specifik norm. De ska beskriva vad bilden förmedlar och deras egna känslor och reaktioner till den.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att utforska en konstnär eller ett verk som på ett betydande sätt har utmanat könsnormer, och därefter skapa en presentation som omfattar både analys av verket samt en koppling till aktuella normer och debatter i dagens samhälle.

Förslag för nästa lektion

Fortfarande diskussion kring stereotyper och identitet

Den nästa lektionen kan handla om hur bilder skapar och förstärker stereotyper inom olika kulturer och hur dessa kan ifrågasättas genom konstnärliga uttryck. Det är viktigt att koppla detta innehåll till elevernas egna liv och erfarenheter för att främja en djupare förståelse av kulturell identitet och ansvar. Kunskapskrav för denna lektion kan inkludera att analysera bilder och reflektera över deras påverkan.

Förberedelser

  • Samla bilder för analys.
  • Förbereda material och tekniker för bildskapande.
  • Planera grupprum eller utrymme för elevernas presentationer.

Modern Tillbaka-knapp
×