Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Berättande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens centrala innehåll inkluderar att läsa och förstå enkla berättande texter samt att skapa egna berättelser med hjälp av bilder och skrift. Eleverna får också öva på att berätta och återge händelser med hjälp av egna erfarenheter.
Kunskapskrav:
Eleven kan läsa och förstå enkla texter och återge vad de handlar om. Eleven kan samtala om texters innehåll och återberätta händelser i en viss ordning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättande texter (10 min)
– Samtala med eleverna om vad en berättande text är och exempel på sådana berättelser.
– Visa korta filmklipp av berättande texter eller bilder som kan inspirera.
– Ställ frågor för att få eleverna att tänka på olika typer av berättelser de känner till.
Gruppläsning av en berättande text (15 min)
– Välj en enkel och åldersanpassad berättande text att läsa tillsammans.
– Under läsningen, stanna upp för att diskutera vad som händer i berättelsen.
– Uppmuntra eleverna att ställa frågor och dela sina tankar om texten.
Diskussion om berättelsens struktur (10 min)
– Koncentrera diskussionen kring berättelsens början, mitt och slut.
– Använd en mindmap på tavlan för att visualisera berättelsens delar.
– Be eleverna att ge exempel på händelser som kan ingå i en berättelse.
Skapande av egna berättelser (10 min)
– Ge eleverna en enkel uppgift att skapa en egen berättelse med hjälp av bilder.
– Hjälp dem att formulera sina berättelser genom att ställa frågor om deras bilder.
– Samla in berättelserna för att använda dem i nästa lektion.
Sammanfattning (5 min)
– Gå igenom vad eleverna har lärt sig om berättande texter.
– Ställ frågor som uppmuntrar till reflektion över lektionens innehåll.
– Avsluta med att tala om att nästa gång ska de få berätta sina egna berättelser för klassen.
Aktivitet:
Eleverna ska skapa en egen berättelse med hjälp av bilder. De får rita eller klippa ut bilder som representerar deras berättelse och sammanställa till en kort berättelse som de delar med sin grupp. Denna aktivitet kopplar direkt till lektionens tema om berättande texter, där eleverna får möjlighet att uttrycka sig kreativt och använda textens struktur.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket:
– Vad handlar en berättande text om?
Svar: En berättande text handlar om händelser och berättelser som någon har upplevt eller fantiserat.
– Vad är början, mitt och slut i en berättelse?
Svar: Början introducerar karaktärer och miljö, mitten utvecklar handlingen och slutet avslutar berättelsen.
– Ge ett exempel på en berättelse.
Svar: En saga som “Rödluvan och Vargen”.
– Hur kan du berätta något för en vän?
Svar: Jag kan beskriva vad som hände, använda bilder eller visa något som relaterar till berättelsen.
– Varför är det viktigt att lyssna på andra när de berättar?
Svar: För att vi kan lära oss nya saker, förstå andras perspektiv och njuta av berättelser.
Hemläxa:
Eleverna ska rita en bild som illustrerar en berättelse de gillar och skriva en mening som beskriver bilden. Längd: minst 1 mening.
Fördjupningsuppgift:
Eleverna kan få i uppgift att skapa en egen berättelse med minst tre meningar som de ska illustrera också. De ska använda en berättelses struktur och se till att den innehåller en början, ett mitt och ett slut. Syftet är att uppmuntra till att utveckla skrivförmåga och kreativitet.
Förslag för nästa lektion
Tema: Berätta för klassen
I nästa lektion kommer eleverna att få presentera sina egna berättelser för klassen. Det är viktigt för att de ska få öva på att tala inför grupp och utveckla sin muntliga berättarförmåga. Vi kommer att fokusera på tydlig kommunikation och att ge varandra feedback.
Förberedelser:
– Välj en passande berättande text att läsa.
– Förbered material för bildskapandet (papper, färger, klipp).
– Sätt upp en mindmap på tavlan för berättelsens struktur.