Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Svenska – Berättande texter

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Berättande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att förstå och skapa berättande texter. Eleverna ska lära sig om textens uppbyggnad, hur man använder berättartekniker, och att uttrycka sig på ett kreativt och tydligt sätt.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva en enkel berättande text med en förståelig struktur och anpassa sitt språk efter syftet. Eleven kan också ge exempel på och använda några grundläggande berättartekniker i sina egna texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande texter (10 min)

– Presentera vad en berättande text är med tydliga exempel.
– Använd bilder eller korta filmer för att illustrera olika typer av berättelser.
– Diskutera varför vi berättar historier och vad som är intressant med dem.

Berättartekniker (15 min)

– Gå igenom grundläggande tekniker såsom inledning, handling och avslutning.
– Använd konkreta exempel från populära barnböcker eller filmer.
– Var uppmärksam på att enklare formuleringar används för att förklara teknikerna.

Gruppdiskussion om berättande texter (15 min)

– Dela in eleverna i små grupper med en vuxen eller en stödperson vid varje grupp.
– Ge dem en enkel berättelse att diskutera. Använd frågor som “Vad händer först?” och “Hur slutar berättelsen?”.
– Samla idéer från varje grupp och diskutera dem i helklass.

Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)

– Återkom till lektionens höjdpunkter och ställ frågor som uppmuntrar till reflektion.
– Erbjud möjlighet till enkel feedback om vad som varit bra och vad som kan bli bättre.

Aktivitet

Eleverna ska med hjälp av en mall skriva en kort berättelse (200-400 ord) där de använder minst en berättarteknik, som att beskriva en viktig händelse i deras liv. De får arbeta parvis eller i små grupper för att få stöd i skrivprocessen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är en berättande text?
– Det är en text som berättar en historia med en början, mitt och slut.
– Vad är en viktig del av en berättelse?
– En bra inledning som fångar läsarens intresse.
– Ge ett exempel på en berättarteknik.
– Att beskriva hur en karaktär känner sig.
– Vad tyckte du var lätt eller svårt med att skriva?
– Svar kan variera beroende på elevernas personligheter och erfarenheter.
– Vilken berättelse tänker du på när vi pratar om berättande texter?
– Svar kan vara olika, det kan vara en bok, film eller något personligt.

Hemläxa

Skriv en kort sammanfattning av din berättelse från lektionen. Längd: 100-200 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska tillsammans med en kompis skapa ett storyboard för en berättelse som inkluderar olika scener, karaktärer och en enkel berättarstruktur. De ska även reflektera över de val de gör i berättelsen och hur de kan göra den mer intressant för läsaren.

Förslag för nästa lektion

Karaktärsutveckling i berättande texter

I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur man kan skapa och beskriva karaktärer. Vi kommer att arbeta med bildkort och rollspel för att ge eleverna konkreta verktyg för att utveckla karaktärer i sina berättelser. Det är relevant för att eleverna ska kunna göra sina berättelser mer levande och relaterbara.

Förberedelser

– Förbered bildmaterial och exempel på berättande texter anpassade för elever med olika behov.
– Skapa mallar för berättelser som eleverna kan använda.
– Säkerställ att stödpersoner finns tillgängliga för grupperna under aktiviteten.


Modern Tillbaka-knapp
×