En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Svenska – Sagornas värld

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Sagornas värld

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1 av svenska fokuseras på att förstå och återberätta berättelser samt att utveckla sin förmåga att läsa och skriva. Eleverna ska också få möjlighet att utforska olika typer av texter, inklusive sagor.

Kunskapskrav

Eleven kan berätta om innehållet i bekanta texter och kan med stöd ge enkla exempel på hur texter är uppbyggda.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sagorna (15 min)

– Berätta om vad en saga är och dess typiska kännetecken, exempelvis tydliga karaktärer, en moral och ett magiskt inslag.
– Läsa en klassisk saga högt för klassen, exempelvis “Hans och Greta” eller “Röda Ridingen”.
– Ställa frågor under läsningen för att engagera eleverna, till exempel: “Vad tror ni händer härnäst?”

Diskussion om karaktärer (15 min)

– Diskutera de olika karaktärerna i sagan som lästes och be eleverna att beskriva dem.
– Låta eleverna rita sina favoritkaraktärer från sagan och dela med sig av sina tankar kring varför de valde just den karaktären.
– Förklara hur karaktärer ofta har en särskild roll i sagor (hjälte, skurkar, osv.).

Berättande övning (15 min)

– Ge eleverna en enkel mall eller struktur för att skriva sin egen saga.
– Dela in dem i mindre grupper och låta dem börja skapa sina berättelser tillsammans.
– Uppmana dem att tänka på vilka karaktärer, platser och händelser de vill inkludera i sina sagor.

Aktivitet

Eleverna får skapa och illustrera sin egen korta saga utifrån den struktur som introducerats i lektionsmomentet. De kan använda bilder, klistra in klipp eller rita egna illustrationer. Aktiviteten syftar till att låta eleverna omsätta sina idéer i text och bild, vilket förstärker deras förståelse av sagans uppbyggnad.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

– Vad är en saga?
– En berättelse som ofta har magiska inslag och en moral.
– Nämn en karaktär från en saga du gillar.
– Svar kan variera, exempelvis “Röda Ridingen” eller “Hans”.
– Vad är typiskt för en sagas början?
– En början som oftast innehåller “Det var en gång…”
– Hur slutar de flesta sagor?
– Ofta med en lärdom eller lyckligt slut.
– Nämn något som en saga oftast handlar om.
– Äventyr, kampen mellan gott och ont, eller vänskap.

Hemläxa

Skriv en kort saga hemma, som ska vara mellan 50-100 ord. Eleverna kan använda bilder för att illustrera sagan och ta med dem till nästa lektion för att visa upp sin berättelse.

Fördjupningsuppgift

För de elever som är intresserade av att djupdyka mer i sagors struktur, kan de få i uppdrag att läsa och sammanfatta två olika sagor och jämföra likheterna och skillnaderna mellan dem. De ska presentera sina fynd i en liten skriftlig rapport eller presentation, vilket hjälper dem att utveckla sin analytiska förmåga och sin förmåga att formulera sig skriftligt.

Förslag för nästa lektion

Läsa och diskutera nya sagor

I nästa lektion kan fokus ligga på att läsa och diskutera olika typer av sagor från olika kulturer. Vi kan titta på skillnader och likheter i motiven och karaktärerna i dessa sagor. Denna lektion är relevant eftersom den breddar elevernas förståelse för vad sagor kan vara och hur de kan skilja sig beroende på kulturell kontext. Kunskapskraven som kan tillämpas handlar om att återberätta och jämföra innehållet i olika texter.

Förberedelser

– Välj och förbered en saga som ska läsas högt.
– Förbereda material för ritning och skrivande (papper, färgpennor, klister osv.).
– Göra en presentationsplan eller mall för elevernas egna sagor.


×