Lektionsplanering: Introduktion till Teknik
Årskurs: 1
Ämne: Teknik
Tema: Introduktion till teknik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Lektionens centrala innehåll avser att eleverna ska få en grundläggande förståelse för vad teknik är samt kunna skilja mellan tekniska och icke-tekniska föremål i deras omgivning.
Kunskapskrav: Eleven kan ange exempel på tekniska föremål och beskriva vad de används till. Dessutom kan eleven ge exempel på icke-tekniska föremål.
Lärarledda instruktioner
Frågor om teknik (5 min)
- Inled med att ställa frågor om teknik och vad det betyder för eleverna.
- Låt eleverna dela med sig av egna exempel på teknik.
- Definiera teknik som allt som människan skapat för att göra saker lättare.
Moment 1: Identifiera föremål (15 min)
- Introduktion av tekniska och icke-tekniska föremål.
- Dela ut kort med exempel på föremål som eleverna ska kategorisera.
- Demonstrera på tavlan med ett exempel samt förklara.
- Återkoppla till eleverna: förklara vad det tekniska föremålet gör.
Övergång med rörelsepaus (5 min)
Samla ihop alla kort och förbered övergången till nästa moment.
Moment 2: Film om teknik (10 min)
- Visa en film som förklarar vad teknik är.
- Ställ frågor under filmen för att öka elevens engagemang.
- Diskutera kort efter filmen vad de har sett.
Aktivitet:
Eleverna ska i grupper brainstorma om flera exempel på teknik från sin vardag och diskutera sina tankar med klasskamrater.
Avslutning
- Återkoppla till lektionsmålet med en kort sammanfattning.
- Diskutera vad eleverna har lärt sig under lektionen och hur de ser på teknik framöver.
Exit-ticket
- Vad är teknik? Svar: Allt som människan skapat för att göra saker lättare.
- Kan ni ge exempel på ett tekniskt föremål? Svar: T.ex. en penna eller en dator.
- Vad är ett icke-tekniskt föremål? Svar: T.ex. en blomma eller en sten.
- Vad gör det tekniska föremålet? Svar: Det hjälper oss att skriva, rita eller kommunicera.
- Hur använder vi teknik i vår vardag? Svar: Genom att använda saker som lampor, datorer och bilar.
Hemuppgift
Eleverna ska hemma leta efter och rita tre föremål som är teknik och tre föremål som inte är teknik. I uppgiften ska de även skriva en mening om vad varje föremål gör. Hemmauppgiften kan fungera som en bra diskussion efter lektionen.
Citat
”Teknik är science plus emotion.” – Robert M. Pirsig (1974)
Citatet handlar om att teknik inte bara är tekniska föremål utan också hur människan känner och interagerar med dem. Det anknyter till lektionens tema genom att undersöka hur elevernas relation till teknik formar deras förståelse.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara ”Teknik i hemmet”. Detta är relevant eftersom eleverna ofta omger sig med teknik i sina hem och kan relatera bättre till de exempel som tas upp. Skriv ”Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på detta förslag.