Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Teknik
Tema: Människokroppen och sinnena
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1 ska eleverna få grundläggande kunskap om människokroppens olika delar och funktioner, med fokus på sinnena (syn, hörsel, smak, lukt och känsel). Undervisningen ska också handla om hur sinnena används för att interagera med omvärlden och hur teknik kan stödja och förstärka våra sinnen.
Kunskapskrav
Eleven kan på ett enkelt sätt nämna de fem sinnena och ge exempel på hur vi använder dem i vardagen samt förstå grunderna i hur teknik kan hjälpa oss att uppfatta sinnesintryck.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till människokroppen och sina sinnen (10 min)
– Förklara vad sinnena är och deras betydelse i vår vardag. Presentera de fem sinnena: syn, hörsel, smak, lukt och känsel.
– Använd en bild eller affisch för att visa var i kroppen sinnena finns, exempelvis ögon för syn, öron för hörsel.
– Ställ frågor för att aktivera elevernas tankar, till exempel “Vad tycker ni om att se på?”.
Beskrivning av varje sinne (15 min)
– Gå igenom varje sinne ett i taget:
– **Syn**: Vad är syn och hur hjälper oss ögonen?
– **Hörsel**: Vad är hörsel och hur fungerar öronen?
– **Smak**: Hur upplever vi smaker med tungan?
– **Lukt**: Hur hjälper näsan oss att känna lukter?
– **Känsel**: Hur använder vi huden för att känna?
– Ge exempel och diskutera hur vi använder varje sinne i vår vardag.
Teknik som stödjer sina sinnen (10 min)
– Diskutera exempel på teknik som förstärker våra sinnen, som glasögon för syn, hörselhjälpmedel, och köksredskap för att känna smak.
– Låt eleverna ge exempel på teknik de känner till som hjälper dem att använda sina sinnen på något sätt.
Praktisk aktivitet: Sinnesstationer (10 min)
– Dela in eleverna i små grupper och sätt upp stationer i klassrummet där de får uppleva olika sinnesintryck:
– Syn: titta på olika bilder och sortera dem.
– Hörsel: lyssna på olika ljud och gissa vad de är.
– Smak: smaka på olika frukter (t.ex. äpple, banan).
– Lukt: lukt på olika kryddor och gissa vad de är.
– Känsel: känna på olika material (silkespapper, sandpapper).
– Ge varje grupp tid vid stationerna och avsluta med att diskutera vad de upplevt.
Avslutning och reflektion (5 min)
– Sammanfatta lektionen genom att ställa frågor som hjälper eleverna reflektera över vad de har lärt sig om sina sinnen och teknik.
– Be dem dela med sig av sina favoritupplevelser från sinnesstationerna.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en affisch där de ritar och skriver om sina fem sinnen. De ska inkludera exempel på hur de använder varje sinne i sin vardag och vad teknik kan göra för att hjälpa dem. Aktiviteten syftar till att konkretisera och visualisera deras förståelse för sinnena och deras samband med teknik.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är de fem sinnena?
– Syn, hörsel, smak, lukt, och känsel.
– Hur hjälper ögonen oss?
– De hjälper oss att se och förstå vad som sker runt omkring oss.
– Vad används öronen till?
– För att höra ljud och kommunicera med andra.
– Ge ett exempel på teknik som hjälper oss se bättre.
– Glasögon.
– Nämn en aktivitet där du använder ditt sinne för smak.
– Att äta mat eller smaka på olika frukter.
Hemläxa
Eleverna ska rita en bild som visar en situation där de använder sina sinnen, och skriva en mening om vad de upplever. Längd: 5-7 meningar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska i grupper välja ett av sinnena och göra en presentation där de beskriver hur det fungerar och hur vi kan förstärka det med teknik. Presentationen kan innehålla exempel, bilder, och demonstrationer av teknik som används för att hjälpa med det specifika sinnet.
Förslag för nästa lektion
**Tema:** Människokroppen och rörelse.
I nästa lektion kan fokus ligga på människokroppens muskler och skelett och hur de möjliggör rörelse. Eleverna kan lära sig om hur rörelse är kopplat till våra sinnen och hur vi uppfattar vår omgivning genom att röra oss.
Förberedelser
– Samla visuella hjälpmedel som bilder och affischer över människokroppen och sina sinnen.
– Förbered material för affischskapandet, såsom papper och färgpennor.
– Ställ i ordning sinnesstationer med olika material och aktiviteter att erfara för eleverna.