Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Historia
Tema: Förr i tiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att presentera och diskutera livsvillkor och vardagsliv under olika historiska perioder, vilket innefattar hur människor levde, arbetade och umgicks förr i tiden. Det fokuserar på att utveckla en förståelse för kulturella och sociala skillnader genom tiderna.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet berätta om hur människor levde förr i tiden, ge exempel på olika yrken och livsstilar och visa någon kunskap om viktiga händelser i historien.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till livsvillkor förr i tiden (10 min)
– Presentera ämnet och beskriv vad “förr i tiden” innebär.
– Använd bilder och exempel på hur livet kunde se ut under olika historiska perioder.
– Ställ frågor som får eleverna att tänka efter, exempelvis: Vad tror ni att barn gjorde för att ha kul förr i tiden?
Diskussion kring olika yrken (15 min)
– Introducera olika yrken som var vanliga förr, såsom bonde, smed och köpmans.
– Diskutera skillnaderna mellan yrken förr och nu.
– Fråga eleverna vilket yrke de skulle vilja ha och varför.
Berättelser från förr (15 min)
– Läs en kort berättelse eller saga som utspelar sig förr i tiden.
– Diskutera berättelsens handling och hur den knyter an till det som lärts under lektionen.
– Fråga eleverna om de känner till några berättelser eller sagor från sina familjer som handlar om förr i tiden.
Sammanfattning och frågor (10 min)
– Sammanfatta lektionen och återkoppla till vad som lärdes ut.
– Uppmuntra eleverna att ställa frågor eller dela sina tankar om vad de lärt sig.
– Förbered eleverna på den kommande aktiviteten.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en egen “historisk karaktär” som de kommer att presentera för klassen. De får välja en person från förr i tiden, fundera på deras yrke, kläder och livsstil, och rita en bild av karaktären. De kommer sedan att få presentera sin karaktär för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Fråga: Vad gör en bonde?
Svar: En bonde arbetar med att odla mat och ta hand om djur.
– Fråga: Nämn ett yrke som fanns förr.
Svar: Smed eller köpmans.
– Fråga: Vad använde man för saker i hushållet förr i tiden?
Svar: Handgjorda redskap och keramik.
– Fråga: Vad tror du barn gjorde för att ha kul förr i tiden?
Svar: De lekte utomhus, gjorde egna leksaker eller lyssnade på berättelser.
– Fråga: Kan du nämna en berättelse eller saga som handlar om förr i tiden?
Svar: Elevernas egna exempel på sagor från sina familjer.
Hemläxa
Skriv en kort berättelse (minst 150 ord) om en dag i livet för en person som levde förr i tiden, inklusive vad de gjorde och hur deras omgivning såg ut.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att undersöka en specifik historisk person eller händelse och skapa ett informationsblad som innehåller bilder, fakta och en sammanfattning av deras betydelse. Syftet med denna uppgift är att uppmuntra fördjupad forskning och förståelse för hur individers liv påverkar historiska händelser.
Förslag för nästa lektion
Utforska vardagsliv i olika kulturer
I nästa lektion kan vi utforska hur vardagslivet såg ut i olika kulturer världen över. Vi kan titta på likheter och skillnader mellan olika folks lagar, traditioner och instrumentalisering av naturresurser. Det är relevant för att förstå hur historia och kultur är sammanlänkade och hur människor anpassar sig till sina miljöer.
Förberedelser
– Samla material och bilder om livsvillkor och yrken förr i tiden.
– Förbereda berättelsen som ska läsas under lektionen.
– Förbereda pappersmaterial till elevernas historiska karaktärer.