Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Sånger och ramsor för ordförståelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att använda engelska barnsånger och ramsor för att förstärka elevernas förståelse av ord och fraser. Genom musik och rytm blir inlärningen både roligare och mer effektiv, och eleverna får en naturlig kontext för språkbruk.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och följa med i texter och sånger som innehåller grundläggande ordförråd. Eleven kan också förklara betydelsen av nya ord och använda dem i egna meningar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sånger och ramsor (10 min)
- Berätta om lektionens syfte och vikten av musik i språkinlärning.
- Presentera några vanliga barnsånger på engelska, som “Twinkle Twinkle Little Star” eller “The Wheels on the Bus”.
- Diskutera varför vi använder sånger för att lära oss.
Lyssna på sång och diskutera (15 min)
- Spela upp en sång och be eleverna lyssna noggrant. Fråga dem om de känner igen några ord från texten.
- Diskutera textens innehåll och be dem att dela sina tankar kring sångens teman och budskap.
- Gå igenom nya ord och fraser som dyker upp i sången och förklara deras betydelse.
Sjunga tillsammans (15 min)
- Låt klassen sjunga sången tillsammans. Använd visuella hjälpmedel, som bilder eller handrörelser, för att göra det mer interaktivt och lättförståeligt.
- Dela gärna upp klassen i grupper där varje grupp ansvarar för en del av sången.
- Betona att de ska fokusera på uttal och rytm.
Skapa egna ramsor (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper och uppmuntra dem att skapa deras egna korta ramsor eller sånger med ord de lärde sig tidigare.
- Be dem att inkludera minst tre nya ord och att vara kreativa med rim och rytm.
- Låt varje grupp framföra sin ramsa eller sång för klassen.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som lärts under lektionen och prata om de ord och fraser de kommit i kontakt med.
- Diskutera: Vilka ord var enklast att komma ihåg och varför? Hur kändes det att sjunga och vara kreativa?
- Beröm eleverna för deras deltagande och engagemang.
Diskussionsfrågor
- A. Hur tycker ni att musik hjälper er att lära er ett språk?
- B. Vilken sång eller ramsa tyckte ni var mest rolig, och varför?
- C. Finns det några ord ni fortfarande tycker är svåra? Hur kan vi jobba med dem?
Aktivitet
Eleverna ska göra en “ordbok” där de dokumenterar de nya orden de lärt sig genom sånger och ramsor. För varje ord ska de rita en bild och skriva en mening som använder ordet. Denna aktivitet ska hjälpa dem att befästa sina kunskaper på ett kreativt sätt.
Exit-ticket
- Skriv ner ett nytt ord som du lärde dig idag.
- Hur kändes det att sjunga tillsammans?
- Kan du ge ett exempel från sången vi lyssnade på?
- Vilka ramsor skulle ni vilja skapa hemma?
- Hur kommer ni att använda de nya orden i framtiden?
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en sång eller en ramsa på engelska, lära sig den och…