Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Slöjd
Tema: Gör en miljövänlig produkt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen ska eleverna lära sig om hållbar utveckling och hur man genom slöjd kan skapa produkter som är miljövänliga. Eleverna ska också få träna på att använda olika material och tekniker för att skapa nya saker. Fokus ligger på att förstå hur skapande med återvunna material kan bidra till en mer hållbar framtid.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda och välja material på ett säkert och ändamålsenligt sätt. De ska kunna följa enkla skisser och arbetsbeskrivningar, samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat med en medvetenhet om miljöpåverkan och hållbarhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till miljövänliga produkter (10 min)
- Diskutera vad som menas med en miljövänlig produkt och ge exempel.
- Visa exempel på produkter som kan göras på ett hållbart sätt.
- Förklara varför det är viktigt att tänka på miljön när man skapar.
Idéutveckling och skissande (10 min)
- Låt eleverna tänka på en egen miljövänlig produkt de skulle vilja skapa.
- Ge dem tid att skissa på sin idé och skriva ner vilka material de behöver.
- Diskutera hur de kan använda återvunnet material i sina skapelser.
Genomförande av skapande (15 min)
- Eleverna får börja skapa sina produkter med de material de har tagit med sig.
- Ge vägledning och hjälp under skapandeprocessen, och påminn dem om att tänka på säkerhet.
- Uppmuntra kreativitet och problemlösning under arbetets gång.
Avslutande reflektion och presentation (15 min)
- Eleverna får i par eller små grupper presentera sina skapelser för klassen.
- Diskutera de beslut de tog under skapandeprocessen och vad de lärde sig.
- Reflektera över hur miljövänliga produkter kan bidra till en bättre framtid.
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en miljövänlig produkt av återvunna material som de har tagit med sig hemifrån. De får använda sin kreativitet för att bygga något som är både användbart och snällt mot miljön. Varje elev eller grupp kommer att presentera sina produkter för klassen.
Exit-ticket
- Kan du ge ett exempel på en miljövänlig produkt vi diskuterat idag?
- Svar: En påse gjord av gamla kläder.
- Varför ska vi använda återvunnet material?
- Svar: För att skydda miljön och minska avfall.
- Vad var en utmaning när du skapade din produkt?
- Svar: Att kombinera material eller få allt att sitta ihop.
- Vilka material använde du i ditt skapande?
- Svar: Plastflaskor, papper, tyg.
- Hur kände du dig när du presenterade din produkt?
- Svar: Nervös/stolt/kul att visa vad man gjort.