Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Svenska – Att skriva och analysera fabler

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva och analysera fabler

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla skapandet av egna texter där eleverna får möjlighet att identifiera och utveckla berättelsens tema och budskap, med fokus på fabeln som texttyp. Eleverna ska också få träna på att formulera syndrom, att analysera och resonera kring texters budskap.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna återge och analysera handlingen i fabeln, samt kunna diskutera budskapet i texten och ge exempel från sin egen text. De ska dessutom kunna delta aktivt i diskussioner om texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till fabler (10 min)

• Förklara vad en fabel är och ge exempel på kända fabler (t.ex. “Haren och sköldpaddan”).

• Diskutera fabelns kännetecken, såsom djurkaraktärer och en moralisk läxa.

• Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper kring fabels teman.

Gemensam läsning av en fabel (15 min)

• Läs en fabel högt för klassen och diskutera budskapet pausvis.

• Be eleverna reflektera över vad de tycker fablen handlar om och vad lärdomen är.

• Sammanfatta med att definiera moralen bakom berättelsen.

Skrivuppgift: Skapa en egen fabel (20 min)

• Ge eleverna instruktioner för att skriva sin egen fabel, med en tydlig struktur (inledning, händelse och avslutning).

• Diskutera hur man kan använda djur och vad deras egenskaper kan symbolisera.

• Låt eleverna börja skriva sina fabler och ge stöd under processen.

Avslutande diskussion och delning (5 min)

• Samla klassen för att dela med sig av några av idéerna bakom deras fabler.

• Diskutera hur de har använt sig av djurkaraktärer och vilket budskap de vill framföra.

Aktivitet

Eleverna får skriva sina egna fabler under lektionen. Genom att använda djur som karaktärer och ett uttalat budskap stärker de sin förståelse av både skrivande och berättande. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och hjälper dem att uttrycka moraliska lärdomar på ett engagerande sätt.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad är en fabel?
Svar: En fabel är en kort berättelse med djur som huvudkaraktärer som ofta lär ut en moral.

• Nämn en känd fabel och dess budskap.
Svar: “Haren och sköldpaddan” och budskapet att den som är tålmodig och konstant kan vinna.

• Vilka djur valde du för din egen fabel?
Svar: Eleverna anger djur de valt och deras egenskaper.

• Vad var det svåraste med att skriva din fabel?
Svar: Eleverna reflekterar kring utmaningar i skapandeprocessen.

• Vilka moraliska lärdomar vill du förmedla med din fabel?
Svar: Eleverna diskuterar och ger exempel på budskap från sina fabler.

Hemläxa

Skriv klart din fabel hemma, gärna med illustrationer för att förstärka berättelsen (minst 200 ord).

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en kort teaterpjäs baserad på sin fabel. De kan välja roller, göra egna kostymer och presentera sin fabel dramatisk. Detta ger dem möjlighet att utforska berättandet ytterligare och att arbeta med samarbete och kreativitet i grupp.

Förslag för nästa lektion

Fabelanalys och presentationer
I nästa lektion kan eleverna få möjlighet att presentera sina fabler för klassen. De kan även analysera och diskutera sina kamraters fabler för att ge feedback och reflektera över budskap och teman. Genom denna aktivitet kan de träna sina muntliga och lyssnande färdigheter ytterligare. Relevansen i att analysera och diskutera varandras texter ligger i att eleverna får möjlighet att se olika perspektiv på berättelserna, vilket stärker deras förståelse och analys av litteratur.

Förberedelser

• Välj och förbered exempel på fabler för diskussion.
• Se till att det finns papper och material för att illustrera fablerna.
• Skapa en stimulerande och inspirerande miljö för skrivandet.


Modern Tillbaka-knapp
×