Lektionsplanering för Ng-ljudet
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Kontakt: Ng-ljudet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå betydelsen av olika ljud i det svenska språket, särskilt ng-ljudet i ord som “sång” och “lång”. Eleverna ska även få möjlighet att läsa och skriva enkla texter där dessa ljud förekommer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller ng-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som innehåller ng-ljudet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ng-ljudet (10 min)
- Förklara vad ng-ljudet är och ge exempel.
- Visa bilder av ord som innehåller ng-ljudet.
- Lyssna på ett ljudklipp där ng-ljudet förekommer.
Ordförråd och exempel (15 min)
- Presentera en lista med ord som innehåller ng-ljudet.
- Dela ut kort med ord, låt eleverna identifiera ljudet.
- Diskutera orden och deras betydelse tillsammans.
Skrivövning (15 min)
- Eleverna får skriva egna meningar eller korta berättelser som innehåller ng-ljudet.
- Uppmuntra dem att dela sina texter med varandra.
- Ge feedback på deras användning av ng-ljudet.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som lärts.
- Ställ frågor om ng-ljudet för att uppmuntra till reflektion.
- Ge eleverna tid att ställa frågor.
Aktivitet
Eleverna ska i par spela ett spel där de drar kort med bilder och ord som innehåller ng-ljudet. Varje gång de drar ett kort ska de säga ordet högt och använda det i en mening. Detta spel hjälper dem att öva på att identifiera och använda ng-ljudet i en lekfull och engagerande miljö.
Exit-ticket
- Vilket ljud undersökte vi idag? (Ng-ljudet)
- Nämn två ord som innehåller ng-ljudet. (Exempel: sång, lång)
- Hur stavar man till ordet “sång”? (S-Å-N-G)
- Ge ett exempel på en mening med ng-ljudet. (Exempel: “Jag sjunger en sång.”)
- Vad tyckte du var roligt med dagens lektion? (Öppen fråga)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse (minst 5 meningar) där de använder minst tre ord med ng-ljudet. De kan rita en bild som illustrerar berättelsen och inkludera sin text. Syftet är att förstärka deras förståelse av ng-ljudet i en praktisk och kreativ uppgift.