Lektionsplanering Rim och Ramsor
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Svenska
Tema: Rim och ramsor
Koppling till styrdokument
Eleverna utvecklar sin förmåga att använda språkliga och textmässiga strategier. | Eleven kan formulera sig och kommunicera i tal och skrift. |
Eleverna får möjlighet att skapa och återge texter genom olika medier. | Eleven kan med viss anpassning skapa en enkel text med sammanhang. |
Eleverna arbetar med rim och rytm i språket. | Eleven visar viss förståelse för språkliga strukturer i texter. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till rim och ramsor (10 min)
- Presentera vad rim och ramsor är för något och varför de är viktiga i språket.
- Ge exempel på kända ramsor och rim som barn känner till.
- Diskutera med eleverna varför ramsor kan vara roliga och minnesvärda.
- Visa hur man kan skapa egna rim och ramsor.
2. Gruppövning – Skapa egna ramsor (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett tema för deras ramsor (exempelvis djur, väder, skola).
- Be grupperna att brainstorma ord som passar in i temat och som rimmar.
- Varje grupp ska komponera en enkel ramsa med sina ord och göra en liten presentation av den.
3. Framförande av ramsor (15 min)
- Låt varje grupp framföra sin ramsa för klassen.
- Främja en positiv och uppmuntrande atmosfär där eleverna klappar och hejar på sina kamrater.
- Diskutera vad som gjorde varje ramsa särskilt kul eller kreativ.
4. Reflektion och avslutning (5 min)
- Be eleverna reflektera kring vad de lärt sig under lektionen.
- Fråga hur de kan använda ramsor och rim i sitt eget skrivande framöver.
Ämnesinnehåll
- Rim: Rim är ord som har liknande slutljud. Rim används ofta i diktning och musik, och gör texterna mer minnesvärda.
- Ramsa: Ramsor är korta, ofta humoristiska, texter som ofta används för att underhålla och utbilda. De kan handla om olika teman och använda sig av rim.
- Språklig kreativitet: Att skapa egna ramsor och rim uppmuntrar elevernas fantasi och språkliga utveckling.
- Sammanhang och mening: Eleverna lär sig att skapa mening genom att kombinera ord på nya sätt.
- Tala inför grupp: Att framträda med egna skapelser hjälper elever att utveckla självförtroende och talförmåga.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Rim | Ord som har samma slutljud i slutet av versen. | Kommer från fornnordiska, rimr – “att låta.” |
Ramsa | En kort, ofta humoristisk och rytmisk text. | Härstammar från medeltidslatin, “ramis” – “att grena”. |
Rytm | Mönster av ljud och tystnad i tiden, viktigt i poesi. | Från grekiska, “rhythmos” – “flöde”. |
Dikt | En kort, poetisk text som uttrycker en känsla eller tanke. | Från latin, “dicta” – “att säga”. |
Vers | En del av en dikt eller sång som ofta innehåller rim. | Från latinet, “versus” – “en linje”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför tror ni att vi använder rim och ramsor i vår vardag? Kan ni ge exempel på när vi gör det?
- B. Hur kan ramsor hjälpa oss när vi lär oss nya saker?
- C. Om ni kunde skapa en ramsa om något ämne ni älskar, vad skulle det vara och varför?
Aktivitet
Som aktivitet får eleverna skapa sina egna ramsor kring ett tema som intresserar dem, till exempel deras favoritdjur eller fritidsintressen. Eleverna arbetar i små grupper och ska komma på minst tre olika ramsor. När de är klara får de framföra dem för klassen och förklara varför de valde just det temat. Dessa ramsor kan sedan sparas för att användas i senare lektioner eller som en del av ett klassprojekt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är rim? | Ord som har samma slutljud i slutet av versen. |
2. Ge ett exempel på en känd ramsa. | “Ture Sventon” eller “Bä bä vita lamm”. |
3. Vad tycker du är roligast med ramsor? | Svar varierar beroende på elevens åsikter. |
4. Hur kan rim hjälpa oss i läsning? | Skapar rytm och kan göra det lättare att förstå ord. |
5. Kan ni nämna en ramsa inom ett specifikt tema? | Ja, exempel måste ges av eleverna. |
6. Vad är skillnaden mellan rim och ramsor? | Rim handlar om ljud medan ramsor är mer kompletta texter. |
7. Hur skapar man egen ramsa? | Genom att tänka på ord som rimmar och sätta samman dem. |
8. Vilka känslor förknippar du med ramsor? | Känslor varierar beroende på elevens egen upplevelse. |
Hemuppgift
Elevernas hemuppgift är att skriva en egen ramsa på minst 4 verser om ett valfritt tema. De ska också illustrera sin ramsa med bilder som passar till texten. Hemuppgiften ska vara inlämnad senast till nästa lektion.
Citat
*“Poeterna är de som skapar världen.”* – Viktor Rydberg, 1881.
Detta citat väcker tankar om hur språket och ramsor kan hjälpa oss att se och förstå världen på nya sätt.