Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Språklekar och rim
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska omfatta språklekar och övningar som stärker elevernas språkliga medvetenhet, inklusive rim och språkets klang. Eleverna ska få möjlighet att leka med språket genom kreativt skrivande och muntligt berättande.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet använda rim och ljudmönster i berättande och kan uttrycka sig i tal och skrift anpassat efter syfte och mottagare.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till språklekar (10 min)
• Presentera begreppet språklekar och förklara varför det är viktigt för språkutvecklingen.
• Ge exempel på olika typer av språklekar och rimmande ord, såsom ramsor och sånger.
• Diskutera hur ordens ljud kan påverka berättande och hur man kan leka med språket.
Rim och ordspel (15 min)
• Introducera rim genom att använda kända barnsånger eller ramsor.
• Be eleverna att dela in sig i små grupper och skapa egna rimmande ramsor på ett givet tema, exempelvis djur eller väder.
• Låt grupperna presentera sina rim för klassen.
Språkliga utmaningar (15 min)
• Genomför olika språklekar som inkluderar att skapa ord- och ljudkombinationer.
• Exempel på lekar kan vara “stolleke” (där eleverna ska komma på ett ord som rimmar på ett angivet ord) eller “ordkedjor” (där ett ord ska följas av ett annat som börjar på sista bokstaven i föregående ord).
• Diskutera hur språklekarna kan hjälpa till att förstå rim och ljudmönster bättre.
Anpassad skrivuppgift (10 min)
• Låt eleverna skriva en kort text (10-15 meningar) där de använder minst tre rimmande ord eller fraser.
• Ge tid för reflektion och dela i små grupper hur de använt språklekarna i sina texter.
Aktivitet
Eleverna får skapa och framföra en liten ramsa eller dikt tillsammans i grupper där de leker med rim och ljud. De ska använda sina kreativa färdigheter för att uttrycka sig och samtidigt ha roligt med språket.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad lärde du dig om rim idag?
◦ Jag lärde mig [elevens reflektion].
• Kan du ge ett exempel på en ramsa eller ett rimmande ord?
◦ Ett exempel är [elevens exempel].
• Hur kändes det att skapa rim?
◦ Det kändes [elevens känsla].
• Vilket ord var svårast att få att rimma?
◦ Det svåraste ordet var [elevens exempel].
• Hur kan rim användas i berättelser?
◦ Rim kan göra berättelser mer roliga och lättare att komma ihåg.
Hemläxa
Skriv en kort dikt eller ramsa (100-150 ord) som innehåller minst fem rimmande par. Dela dikten med en kamrat på nästa lektion.
Fördjupningsuppgift
Eleven ska skriva en längre ramsa eller berättelse på minst 250 ord där de inkluderar minst tio olika rim. Eleverna ska fokusera på att använda rim och ljudmönster för att göra texten mer kreativ och engagerande. Syftet med denna uppgift är att uppmuntra till djupare språklig kreativitet och uttryck.
Förslag för nästa lektion
Berätta om en egen upplevelse. Denna lektion kan handla om att eleverna skriver och berättar om en personlig upplevelse, inspirerad av de språklekar och rim de lärt sig. Det ger dem en chans att sätta in sina egna erfarenheter i ett narrativt sammanhang och koppla tillbaka till att använda språket på ett personligt och uttrycksfullt sätt.
Förberedelser
• Sammanställ aktuella rim och exempel på språklekar som kan användas.
• Förbered material för elevernas skrivuppgifter och dikter.
• Tänk på att förbereda en lista med teman som kan användas vid ramsor och dikter, för att ge eleverna inspiration.