Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Fablar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar att läsa och återskriva berättande texter samt att diskutera och analysera fablar som litterär genre, inklusive deras budskap och moraliska lärdomar.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa och förstå enkla texter, och redogöra för centrala tankar och budskap. Dessutom kan eleven genomföra en enkel textanalys av en fabel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till fablar (15 min)
– Berätta vad en fabel är och ge exempel på kända fablar.
– Förklara fabelns struktur och kännetecken, såsom att de ofta innehåller djur som karaktärer.
– Diskutera moraliska lärdomar och budskap som varje fabel bär på.
Läsning av en fabel (10 min)
– Läs en kort fabel högt för klassen, exempelvis “Skatan och kråkan”.
– Stanna upp och fråga eleverna om deras intryck och vad de tror att berättelsen lär oss.
Diskussion om budskap (10 min)
– Dela in eleverna i små grupper och låt dem diskutera vad de tycker är budskapet i fablen som de just har läst.
– Be grupperna att dela sin uppfattning med klassen.
Sammanfattning av fablar (10 min)
– Sammanfatta de viktigaste punkterna från diskussionen.
– Framhäv hur fablar kan behöva en nyanserad tolkning och förklara att det inte alltid finns ett tydligt svar.
Avslutande reflektion (5 min)
– Ge eleverna tid att reflektera individuellt över vad de har lärt sig under lektionen.
– Fråga om de kan komma på fler exempel på fablar och deras budskap.
Aktivitet
Eleverna ska i par skapa en egen fabel. De kan välja djur som karaktärer och bestämma vilket budskap de vill förmedla. De får även bestämma en kort historia som kan illustrera detta budskap. Denna aktivitet främjar kreativitet och ger eleverna möjligheten att applicera vad de har lärt sig om fablar.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är en fabel?
Svar: En kort berättelse med djur som karaktärer, som förmedlar ett budskap.
– Nämn en känd fabel.
Svar: “Skatan och kråkan”.
– Vilken typ av karaktärer finner vi oftast i fablar?
Svar: Djur.
– Hur skiljer sig en fabel från andra berättelser?
Svar: Den har ett tydligt budskap eller moral.
– Vad är viktigt att tänka på när man skapar sin egen fabel?
Svar: Att ha ett budskap och en engagerande handling.
Hemläxa
Skriv en egen fabel som är mellan 150 och 200 ord. Beskriv både karaktärer och vilket budskap de vill förmedla genom berättelsen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får uppgiften att analysera två olika fablar och jämföra deras budskap. De ska undersöka hur likheterna och skillnaderna i handling och karaktärer påverkar tolkningen av moralen. Denna uppgift syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för fabelns struktur och budskap.
Förslag för nästa lektion
Skapande av illustrerade fablar
Nästa lektion kan handla om hur man illustrerar en fabel. Eleverna får arbeta med att skapa bilder som kompletterar sin egen fabel från den tidigare lektionen. Lektionen ska ge insikter om hur bild och text samverkar för att förstärka budskapet i en berättelse. Vi kan även diskutera olika tekniker för att skapa bilder.
Det är relevant eftersom det ger en konkret dimension till skrivandet, och kopplar samman den litterära och konstnärliga kreativa processen. Kunskapskrav som berör visuell kommunikation och berättande kommer att vara aktuella.
Förberedelser
– Samla exempel på kända fablar och annan litteratur som berör ämnet.
– Förbereda material för aktivitetsdelen, såsom papper och pennor för skapande av fablar.
– Sätta upp grupper i förväg så att diskussionerna kan flyta på.