Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Engelska – Att skriva och recensera

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Att skriva och recensera

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva recensioner av böcker, filmer eller andra kulturella produkter. Fokus ligger på att uttrycka sina åsikter och känslor samt att ge en grundlig analys av varför man tycker som man gör. Eleverna ska också öva på att ge och ta emot konstruktiv kritik.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna formulera sig i skrift på ett sammanhängande och tydligt sätt, och kunna uttrycka sina åsikter och känslor. I sina recensioner ska eleven använda lämpliga exempel för att stödja sina påståenden och kunna analysera innehållet i kulturella produkter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till recensionsteknik (10 min)

• Diskutera vad en recension är och varför den är viktig för att dela åsikter om böcker, filmer eller musik.
• Gå igenom de väsentliga delarna av en recension: introduktion, sammanfattning, analys av innehåll och avslutande åsikter.
• Ge exempel på bra och dåliga recensioner och diskutera skillnaderna.

Genomgång av exempel (15 min)

• Analysera en kort recension av en bok eller film tillsammans i klassen.
• Identifiera och diskutera de olika delarna i recensionen och hur de bidrar till helheten.
• Dela upp klassen i grupper så att de kan diskutera och jämföra egna exempel.

Skrivande av recensioner (15 min)

• Be eleverna välja en bok, film eller annan produkt de nyligen upplevt och skriva en recension av den (200-250 ord).
• Instruera dem att använda de element som diskuterats, och att inkludera sina egna åsikter samt exempel från verket.
• Läraren cirkulerar och ger individuell feedback och hjälp under skrivprocessen.

Dela och ge feedback (10 min)

• Låt eleverna i par dela sina recensioner och ge varandra feedback.
• Diskutera hur feedback kan användas för att förbättra både innehåll och struktur i recensionerna.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skapa en affisch som sammanfattar sin recension och innehåller viktiga punkter, såsom huvudteman, karaktärer och deras egna känslor kring verket.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad lärde du dig om att skriva recensioner?
Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Vad tyckte du var den svåraste delen av skrivandet?
Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Hur kan en recension påverka andra människors val att läsa eller se något?
Svar: Genom att ge en insikt om vad verket handlar om och hur det kan upplevas.
• Nämn en viktig del av din recension och varför den är viktig.
Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Hur kan feedback du fick hjälpa till att förbättra din recension?
Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).

Hemläxa

Skriv klart din recension (250-300 ord) och se till att den innehåller alla delar vi har diskuterat. Förbered dig för att dela den med klassen nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppdrag att analysera och recensera en klassisk litterär text eller film, där de ska inkludera historiska eller kulturella sammanhang som påverkar uppfattningen av verket. Recensionen ska vara minst 300 ord.

Förslag för nästa lektion

Muntlig presentation av recensioner. I nästa lektion innebär det att eleverna presenterar sina recensioner för klassen, vilket ger dem möjlighet att öva på muntlig kommunikation och argumentation. Detta är relevant eftersom det hjälper elever att använda sina skrivna färdigheter i tal, vilket stärker deras förmåga att uttrycka sig och påverka sin publik, samtidigt som det kopplar till kunskapskraven.

Förberedelser

• Förbered exempel på recensioner av böcker och filmer för att inspirera eleverna.
• Se till att ha resurser som papper, pennor eller digitala verktyg tillgängliga för elevernas skrivande.
• Skapa ett feedbackformulär för att hjälpa eleverna att ge konstruktiv kritik till varandra.


Modern Tillbaka-knapp