Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Hem- och Konsumentkunskap
Tema: Konsumtion och hälsa
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska fokusera på hur konsumtionsval påverkar individens hälsa och miljön. Eleverna ska lära sig om konsumtionsbeteende, reklam och hur olika livsmedelsval och produkter kan bidra till att främja en hälsosam livsstil. Eleverna ska även få insikt i sin roll som konsumenter och de ansvar de har för sina val.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna analysera och bedöma hur konsumtionsval, inklusive kost och livsstil, påverkar både individuell hälsa och miljö. Eleven ska också kunna ge exempel på informationskällor och hur man navigerar reklam och marknadsföring.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konsumtion och hälsa (10 min)
• Definiera konsumtion och dess betydelse för individens hälsa och samhället.
• Diskutera hur valg av livsmedel och produkter i hemmet påverkar hälsan och välbefinnandet.
• Presentera exempel på reklam och hur den kan påverka konsumtionsbeslut.
Konsumtionsval och reklam (15 min)
• Gå igenom hur reklam och marknadsföring syftar till att påverka konsumenters beteende och val, både positivt och negativt.
• Diskutera exempel på dolda reklambudskap och hur dessa kan vilseleda.
• Redogör för konsumentens rättigheter och skyldigheter, inklusive reklamation och garantier.
Aktivitet: Analysera reklamen (15 min)
• Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att analysera en reklamskampanj (tv-reklam, tidningsannons eller online).
• Grupperna ska presentera sina fynd, inklusive vilka budskap reklamen förmedlar och hur de påverkar konsumenters val.
• Diskutera i klassen vilka viktiga frågor och aspekter som kan uppstå kring reklam och konsumtion.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta de centrala punkter som diskuterats under lektionen.
• Diskutera hur eleverna kan tillämpa vad de lärt sig i sina egna konsumtionsval.
Avslutning och hemläxa (5 min)
• Gå igenom vad som förväntas i hemläxan och ställ frågor för att klargöra eventuella oklarheter.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en uppsats (400–500 ord) där de analyserar sina egna konsumtionsvanor och hur dessa påverkar deras hälsa. De ska ge exempel på medvetna val de kan göra för att stödja sin hälsa och hur de kan hantera reklam och konsumtionspåverkan. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad innebär konsumtion? Svar: Att köpa eller använda varor och tjänster.
• Hur kan reklam påverka våra val som konsumenter? Svar: Genom att skapa förväntningar och påverka hur vi uppfattar produkter.
• Ge ett exempel på en konsumenträttighet. Svar: Rätt att reklamera en defekt vara.
• Hur kan vi bli mer medvetna konsumenter? Svar: Genom att granska och reflektera över våra köpbeteenden och reklamens budskap.
• Nämn en potentiell negativ effekt av dåliga konsumtionsval. Svar: Hälsoeffekter som övervikt eller näringsbrist.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en personlig handlingsplan (300–400 ord) för hur de kan justera sina konsumtionsvanor för att bli mer hälsomedvetna konsumenter. De ska inkludera konkreta steg de kan ta och förväntade effekter av dessa ändringar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppdrag att undersöka en specifik produkt, exempelvis en snack eller dryck, och analysera dess marknadsföring i relation till hälsa. De ska inkludera fakta om produktens innehåll och dess hälsoeffekter, samt skriva en rapport (600–800 ord) med sina fynd.
Förslag för nästa lektion
Hållbar konsumtion. Den kommande lektionen kan fokusera på hållbarhet och hur våra konsumtionsval påverkar miljön och framtida generationer. Eleverna kommer att få analysera hur livsmedelsproduktion och konsumtion av varor bidrar till miljöproblem och vad som kan göras för att minska denna påverkan. Detta ämnesfokus kommer att ge eleverna en holistisk förståelse för hur medvetna val inte bara påverkar deras egen hälsa men också planetens välfärd. Kunskapskraven kommer att omfatta elevens förmåga att resonera kring och diskutera hållbarhetsaspekter i forbindelse med konsumtionsval.
Förberedelser
• Samla in exempel på reklam och marknadsföring relaterade till livsmedel och hälsa.
• Förbereda fakta och statistik om konsumtionsvanor och deras påverkan på hälsa och miljö.
• Planera en interaktiv diskussion kring hållbar konsumtion som kan hållas i nästa lektion.