Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Konsumtion och reklam
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska fokusera på hur reklam påverkar konsumtionsvanor och vilka tekniker och strategier som används för att påverka konsumenter. Eleverna ska lära sig om vikten av kritiskt tänkande kring reklam och marknadsföring, samt skillnaderna mellan saklig information och vilseledande reklam. Diskussioner om konsumentbeteende och medvetna val är centrala teman.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna identifiera och diskutera hur reklam påverkar våra beslut och ge exempel på hur olika reklamerna riktar sig mot olika målgrupper. De ska även reflektera på sina egna konsumtionsvanor och hur reklam och marknadsföring spelar en roll i dessa val.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till reklamens påverkan (10 min)
• Presentera lektionens tema: att förstå hur reklam påverkar våra konsumtionsval.
• Diskutera med eleverna: “Vad tycker ni kännetecknar en bra reklam?” och “Vad är syftet med reklam?”
• Ställ frågor om hur mycket reklam eleverna ser i sin vardag och hur de reagerar på den.
Genomgång av reklamsändningar och metoder (15 min)
• Gå genom olika typer av reklam (TV-reklam, digital reklam, trycksaker, influencer-marknadsföring).
• Diskutera strategier och tekniker som används för att fånga publikens intresse, exempelvis känslomässiga appell, humor och produktplacering.
• Be eleverna ge exempel på reklam de minns och vilket intryck den gjorde på dem.
Gruppaktivitet: Analysera reklam (20 min)
• Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en reklamskylt eller en reklamvideo att analysera.
• Grupperna ska identifiera målgrupp och vilken metod som används för att påverka köpbeteendet.
• Varje grupp ska presentera sina insikter för klassen och diskutera eventuella etiska aspekter av reklamen.
Sammanfattande diskussion och reflektion (5 min)
• Sammanfatta vad som lärts under lektionen och diskutera: “Hur kan vi vara mer medvetna konsumenter i förhållande till reklam?”
• Ställ frågor och uppmana eleverna att dela med sig av sina tankar.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en egen reklam (för valfri produkt eller tjänst) och skriva en kort presentation (minst 150 ord) där de förklarar vilka metoder de har använt för att övertyga sin målgrupp. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.
Exit-ticket
• Vad är syftet med reklam?
◦ Att informera och övertyga konsumenter att köpa en produkt eller tjänst.
• Nämn två sätt som reklam kan påverka våra beslut.
◦ Genom att spela på känslor, använda kända personer som referenser.
• Vilka metoder används ofta i reklam?
◦ Humor, känslomässiga berättelser, erbjudanden.
• Hur kan man känna igen en reklams målgrupp?
◦ Genom språk, bilder och budskap som tilltalar en viss demografisk grupp.
• Varför är det viktigt att vara kritisk mot reklamen?
◦ För att kunna fatta informerade beslut och undvika att bli manipulerad.
Hemläxa
Eleverna ska välja en reklam de sett och skriva en analys (minst 200 ord) av dess budskap, målgrupp och de metoder som används för att påverka konsumenter. De ska också reflektera över hur reklamen kan ha påverkat deras egen uppfattning om produkten eller tjänsten.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att undersöka en specifik reklamkampanj och analysera dess påverkan på samhället. De ska göra en presentation (minst 500 ord) som omfattar kampanjens mål, dess genomförande och dess effekter på konsumenternas beteende samt eventuella etiska ställningstaganden.
Förslag för nästa lektion
Medvetna konsumtionsval
I nästa lektion kan vi fokusera på hur man kan göra medvetna konsumtionsval i sin vardag. Eleverna kommer att diskutera vikten av att vara informerade konsumenter och hur man kan använda den kunskapen för att göra bättre val. Kunskapskraven kommer att handla om att reflektera över hur reklam och marknadsföring påverkar konsumtionsbeteenden och hur man kan navigera i konsumentlandskapet.
Förberedelser
• Samla reklammaterial och exempel på reklamstrategier.
• Förbereda material för gruppaktiviteter och diskussion.
• Se till att resurser för hemuppgiften är tillgängliga, som exempel på reklamkampanjer och reklamvideos.