Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Svenska – Kreativt skrivande och identitet

Lektionsplanering

Årskurs: 8
Ämne: Svenska
Tema: Kreativt skrivande och identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion kommer att fokusera på kreativt skrivande som ett sätt att utforska och uttrycka identitet. Eleverna får möjlighet att skriva egna berättelser, dikter eller texter som reflekterar deras personliga erfarenheter och hur dessa formar deras identitet.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa egna texter där de uttrycker sig med stil och innehåll som är anpassat till syftet och läsaren. Eleven visar förmåga att reflektera över sina egna och andras skrivprocesser samt gör medvetna val i sitt skrivande.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kreativt skrivande (10 min)

• Presentera syftet med den kreativa skrivövningen och varför det kan vara värdefullt att skriva om sin egen identitet.
• Dela exempel på olika former av kreativt skrivande (berättelser, dikter, personliga essäer).

Genomgång av skrivprocessen (15 min)

• Diskutera de olika stegen i skrivprocessen: idéutveckling, struktur, språk- och stilval.
• Ge tips för hur man kan börja med att skriva, t.ex. genom att använda skrivövningar och brainstorming.

Skrivövning: “Min identitet” (15 min)

• Ge eleverna en prompt: “Skriv en kort text som beskriver en viktig del av din identitet. Detta kan vara en händelse, en tradition, en person eller något annat som definierar dig.”
• Låt eleverna börja skriva och ge feedback under tiden.

Dela med gruppen (5 min)

• Låt eleverna som vill läsa sina texter högt för klassen eller i små grupper.
• Diskutera känslorna och tankarna som kom fram genom skrivandet.

Aktivitet

Eleverna ska avsluta sina texter och förbereda dem för en peer review där de ger och får feedback av varandra. De ska reflektera över vad de vill förbättra innan de lämnar in sin slutversion. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

• Vad skrev du om i din text?
◦ Svar: Jag skrev om min familjs traditioner och hur de påverkar mig.
• Hur kändes det att skriva om din identitet?
◦ Svar: Det kändes bra att reflektera över mig själv.
• Nämn en sak du lärde dig genom denna övning.
◦ Svar: Jag lärde mig att skriva kan hjälpa mig att förstå mig själv bättre.
• Vad var det svåraste med att skriva din text?
◦ Svar: Det var svårt att välja vilket ämne att fokusera på.
• Vad ser du fram emot i nästa lektion?
◦ Svar: Jag ser fram emot att få feedback på min text och förbättra den.

Hemläxa

Eleverna ska fullfölja sina texter där de reflekterar över sin identitet och inkludera förbättringar från den feedback de fått. Den slutliga texten ska vara minst 500 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skriva en novell eller en lång berättelse (minst 1000 ord) som utforskar identitet via en fiktiv karaktär. De ska inkludera teman som kultur, familjesituationer eller vänner och analysera hur dessa påverkar karaktärens val och liv.

Förslag för nästa lektion

“Presentation av identitet”. I nästa lektion kan eleverna få möjlighet att presentera sina texter inför klassen. Det här ger dem en plattform för att dela med sig av sina erfarenheter och idéer om identitet. Det är relevant att skapa en känsla av gemenskap och förståelse i klassen och ge eleverna möjlighet att öva på sin muntliga presentationsteknik.

Förberedelser

• Förbereda exempel på kreativa texter relaterade till identitet att läsa som inspiration.
• Ge riktlinjer för peer review-övningen.
• Säkerställ att eleverna har tillgång till resurser för att arbeta med sina texter.


Modern Tillbaka-knapp
×