Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Svenska – Studieteknik

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Studieteknik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att stärka elevernas förmåga att planera och genomföra egna studier, samt att utveckla strategier för att hantera information och anpassa sin studieteknik efter olika läromaterial.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva och utföra strategier för att planera och genomföra egna studier. Eleven kan även i viss mån anpassa sin studieteknik efter olika typer av läromaterial.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till studieteknik (15 min)

– Presentera vad studieteknik innebär och vikten av att ha bra metoder för att lära sig effektivt.
– Förklara olika studietekniker som kan användas, såsom mind mapping, anteckningstekniker och tidsplanering.
– Diskutera hur olika tekniker kan passa olika typer av lärande och ämnen.

Genomgång av mind mapping (15 min)

– Beskriv hur man skapar en mind map, och ge exempel på hur den kan hjälpa till att strukturera tankar.
– Visa steg-för-steg hur man gör en mind map för ett ämnesområde, t.ex. ett kapitel i en lärobok.
– Låt eleverna ställa frågor och diskutera sina egna erfarenheter av mind mapping.

Praktisk övning: Skapa en egen mind map (30 min)

– Dela ut papper och pennor till eleverna och ge dem ett ämne de ska göra en mind map om.
– Handle i grupper och ge stöd när de arbetar med att skapa sina mind maps.
– Ge tid för eleverna att visa sina mind maps för varandra och diskutera i grupper.

Aktivitet

Eleverna skapar en egen mind map kopplad till ett ämnesområde de nyligen studerat. De ska använda sig av de tekniker de lärt sig under lektionen. Aktiviteten syftar till att konkretisera och fördjupa elevernas förståelse för hur studietekniker kan bidra till deras lärande.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vad är studieteknik?
Svar: Metoder för att planera och genomföra studier effektivt.
– Nämn en studieteknik som vi diskuterade idag.
Svar: Mind mapping.
– Hur kan du använda mind mapping i dina studier?
Svar: För att strukturera information och idéer kring ett ämne.
– Varför är det viktigt att anpassa sin studieteknik?
Svar: För att olika ämnen och material kräver olika metoder för att lära sig effektivt.
– Ge ett exempel på när du skulle kunna använda anteckningstekniker.
Svar: Under föreläsningar eller videolektioner.

Hemläxa

Skriv en kort sammanställning (200-300 ord) av en studieteknik du vill prova och hur du tänker använda den i dina studier framöver.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska välja en studieteknik och genomföra en detaljstudie av dess fördelar och nackdelar, samt reflektera över hur tekniken kan förbättras. Eleven ska även göra en presentation av sina fynd som kan visas för klassen.

Förslag för nästa lektion

### Utvärdering av studietekniker
Nästa lektion kan fokusera på att utvärdera de olika studieteknikerna som eleverna experimenterat med och deras upplevelser. Vi kan diskutera vad som fungerade, vad som var utmanande och hur man kan anpassa teknikerna ytterligare för att passa individuella behov. Kunskapskravet handlar om att eleverna ska kunna reflektera över sina egna studiemetoder och göra justeringar för att förbättra sitt lärande.

Förberedelser

– Förbered exempel på mind maps för att visa för eleverna.
– Dela ut papper och pennor till eleverna.
– Skapa en lista med ämnesområden som kan användas för mind mapping-övningen.


Modern Tillbaka-knapp
×