Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska SVA
Tema: Instruerande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att skriva olika typer av texter, med särskilt fokus på instruerande texter. Det handlar om att organisera innehåll på ett begripligt sätt och att använda språkliga strukturer och normer. Eleverna ska utveckla kunskaper om hur instruerande texter är uppbyggda och vilka språkliga drag som kännetecknar dessa texter.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för stavning, meningsbyggnad och ordböjning med viss säkerhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till instruktioner (10 min)
– Förklara innebörden av instruerande texter.
– Ge exempel på hur instruktioner används i vardagen.
– Diskutera vikten av tydlighet och enkelhet i instruktioner.
Genomgång av olika ämnesval (15 min)
– Diskutera exempel på varierande ämnen för instruerande texter:
– Hur man gör en smoothie.
– Steg för att rita en speciell karaktär.
– Så bygger man en enkelsäng.
– Instruktioner för att planera en fest.
– Hur man spelar ett enkelt kortspel.
– Eleverna ges möjlighet att föreslå egna ämnen.
Skrivarbetet: Planering av egen text (15 min)
– Eleverna får välja ett ämne för sin instruerande text.
– Låt dem göra en snabb skiss över sina idéer och strukturera innehållet.
– Ge tips på hur man kan formulera tydliga instruktioner.
Avslutning och reflektionsdiskussion (10 min)
– Låt eleverna dela med sig av sina ämnesval och få feedback från varandra.
– Diskutera gemensamt vad som är viktigt att tänka på när man skriver en instruerande text.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en egen instruerande text utifrån ett valfritt ämne, som de ska kunna berätta om för sina klasskamrater. De kan välja att skriva instruktioner om hur man gör något (t.ex. laga en maträtt, skapa något hantverksmässigt). Denna aktivitet ger dem möjlighet att tillämpa den kunskap de fått under lektionen, och lärare kan ge stöd och vägledning när det behövs. Eleverna ska även tänka på att inkludera en tydlig rubrik, en lista på material och steg-för-steg-instruktioner, för att skapa en tydlig och användbar text.
Exit-ticket
– Vad är en instruerande text? Svar: En text som ger tydliga instruktioner om hur något ska göras.
– Nämn tre delar som vanligtvis ingår i en instruerande text. Svar: Rubrik, materiallista, steg-för-steg-instruktioner.
– Varför är det viktigt med tydliga instruktioner? Svar: För att säkerställa att läsaren kan följa dem utan förvirring.
– Ge ett exempel på en instruerande text som du har läst. Svar: Recept för att laga mat, manual för en apparat, en guide för att spela ett spel.
– Vad kan man göra för att texten ska bli lättare att följa? Svar: Använda tydliga rubriker och tidsord, samt att skriva korta och enkla meningar.
Hemuppgift
Eleverna ska avsluta sin instruerande text hemma och vara redo att dela den i klassen under nästa lektion. De ska tänka på att texter ska vara informativa och lättlästa. Hemuppgiften ger eleverna även möjlighet att reflektera över sin skrivprocess och finputsa de detaljer som behövs för att göra deras texter ännu mer tydliga och strukturerade.
Citat
*”Använd alltid ord på ett sätt så att det är klart och tydligt för förståelsen.”* – Dita Von Teese.
Detta citat betonar vikten av klarhet i språk och kommunikation, vilket är särskilt relevant för skrivande av instruerande texter. Kvaliteten på instruktioner kan avgöra hur väl en läsare kan följa dem.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Att ge och ta emot instruktioner”. Den föreslagna lektionen syftar till att öva muntlig kommunikation och att fördjupa förståelsen för hur man ger tydliga instruktioner i praktiska situationer.